تربیت
Tarbiat.Org

زکات
حاج شیخ محسن قرائتی

تفاوت خمس و زکات با مالیات

بعضی می‏پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می‏دهیم، پرداخت خمس و زکات برای چیست؟
ما در اینجا به بعضی تفاوت‏ها فهرست وار اشاره می‏کنیم:
1- برآورد خمس و زکات و تخمین حساب و کتاب آن بر اساس اعتمادی است که به خود پرداخت کننده می‏شود و هیچ نیازی به بازرسی و نظارت دیگری نیست. در حالی که مالیات مبلغی است که دولت تعیین و محاسبه و دریافت می‏کند.
2- گیرندگان زکات، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و جانشینان آن بزرگوار و کسانی هستند که از طرف حضرت اجازه داشته باشند، ولی در مالیات اینگونه نیست.
3- خمس و زکات باید بر اساس عقیده و ایمان و با قصد قربت و رضای خداوند متعال پرداخت شود. تا آنجا که اگر مسائل عاطفی، اجتماعی، سیاسی، قبیله‏ای یا کسب شهرت و عزت در نظر باشد، گویا حق خداوند پرداخت نشده است ولی در پرداخت مالیات این ایمان و قصد قربت و اخلاص لازم نیست.
4- خمس و زکات از افرادی گرفته می‏شود که توان مالی دارند، ولی مالیات این گونه نیست و گاهی بر پارچه و کاغذ و ماشین و سیگار مالیات بسته می‏شود، خواه مصرف کنندگان فقیر باشند یا غنی.
5- خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می‏دهند که محبوب آنها هستند، ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن محبوبیت و قداستی.
6- مالیات نوعا برای هزینه‏های شخصی زندگی خود ماست ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است. توضیح اینکه همان گونه که انسان داخل منزل را موزائیک می‏کند، مبلغی به عنوان مالیات می‏پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود و همان گونه که درهای داخل منزل را قفل می‏زند، مبلغی مالیات می‏دهد که پلیس بیرون خانه را محافظت نماید.
برای داخل خانه کپسول آتش نشانی می‏خرد، مبلغی می‏دهد تا دولت ماشین آتش نشانی به صورت آماده باش در بیرون او تهیه کند. هزینه‏ای برای باغچه منزل می‏دهد و هزینه‏ای به دولت برای احداث پارک و بوستان می‏پردازد.
بنابراین انسان دو نوع هزینه دارد: هزینه هایی که مستقیما برای داخل منزل تهیه می‏کند و هزینه هایی که از طریق دولت برای رفاه و خدمات بیرون منزل به واسطه مالیات دریافت می‏کند، پس مالیات بخشی از هزینه‏های شخصی انسان است.
لذا کسانی که خمس می‏دهند باید مخارج زندگی خود را از درآمد کم کنند و مالیاتی را که می‏دهند جزء مخارج زندگی آنها حساب می‏شود. مثلا اگر شخصی در سال دو میلیون تومان درآمد دارد و یک ملیون تومان خرج زندگی اوست و صد هزار تومان مالیات پرداخت می‏کند، این شخص به هنگام حساب سال باید صد هزار تومان را مثل یک ملیون تومان جزء زندگی خود قرار دهد و نهصد هزار تومان را پس انداز و سود خود حساب کند و خمس همان نهصد هزار تومان را بپردازد.
بنابراین زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست.
7- در زمان امامان معصوم حکومت‏ها از مردم مالیاتهایی به نام خراج و عشریه می‏گرفتند، ولی باز هم مردم خمس و زکات خود را به امامان عزیز می‏دادند و آن بزرگواران می‏گرفتند و نمی‏فرمودند شما که خراج می‏دهید، لازم نیست خمس و زکات بدهید.
8- حاکم اسلامی و فقیه جامع الشرایط می‏تواند در شرایطی میزان مالیت پرداختی مردم را کم و زیاد نماید و اکنون ولایت فقیه علاوه بر خمس و زکات، دستور پرداخت مالیات را نیز داده‏اند.
9- در تمام کشورهای دنیا علاوه بر مالیات، صندوق‏های خیریه و موسسات عام المنفعه‏ای وجود دارد و تمام خدمات را بر دوش دولت نمی‏گذارند.