تربیت
Tarbiat.Org

زکات
حاج شیخ محسن قرائتی

چرا در جامعه فقیر وجود دارد؟

فقر انواعی دارد:
1- گاهی به خاطر تن پروری است.
2- گاهی به دلیل نادانی است.
3- گاهی به جهت حقارت و خود کم بینی است.
4- گاهی به طور طبیعی است.
5- گاهی فقر انتخابی است.
آنجا که ریشه فقر، تن پروری، جهل، حقارت، استعمار و استثمار باشد، اسلام به شدت از آن انتقاد کرده است، ولی در جایی که فقر انتخابی است، یعنی انسان زندگی ساده و زاهدانه‏ای را انتخاب می‏کند تا گرفتار ثروت اندوزی، جمع مال و حفظ مال و حسادت دیگران و بخل و حرص نشود، در نظر اسلام این فقر ارزش است.
آنچه مربوط به بحث زکات می‏شود، فقر طبیعی است. مثلا دو نفر ماهیگیر در کنار دریا مشغول صید ماهی می‏شوند، و در تور یکی از آنان ماهیان زیادی می‏افتد و در تور دیگری ماهی نمی‏افتد. در اینجا یکی ثروتمند و دیگری فقیر می‏شود و این فقر بر اساس تن پروری، جهل، حقارت، استعمار و استثمار نیست. در اینجا فقر طبیعی و یک آزمایش الهی برای فقیر و غنی است. اسلام برای حل این نوع فقر دستوراتی از قبیل پرداخت خمس، زکات، انفاق، صدقه و... داده است.
بنابراین کسی نمی‏تواند بگوید که نظام دینی، جامعه را به دو قطب فقیر و غنی تقسیم می‏کند و سپس سفارش به انفاق و خمس و زکات می‏نماید، بلکه این نظامی حکیمانه و طبیعی است که در آن بر اساس تفاوت استعدادها، ابتکارات و گاهی مقدرات حکیمانه الهی جامعه به دو گروه تقسیم میشود، ولی این تفاوت‏ها با دستورات واجب یا مستحب جبران می‏شود.