تربیت
Tarbiat.Org

زکات
حاج شیخ محسن قرائتی

چه کنیم که مردم خمس و زکات مال خود را بپردازند؟

ابتدا باید به سراغ ریشه‏های اعتقادی و فکری و فرهنگی آن رفت:
اگر کسی باور کند که مالی که در اختیار او است، امانت و هدیه خدایی است،
اگر باور کند امتیازی بر دیگران ندارد و همه با هم برادرند،
اگر باور کند ارزش جذب دل محرومان، بیش از ارزش جمع مال است،
اگر باور کند دعای محرومان مشکل‏های او را حل می‏کند،
اگرباور کند ممکن است فردا خودش یکی از محرومان جامعه باشد،
اگر باور کند که خدا جای انفاق را با جمله فهو یخلفه(15) پر می‏کند،
اگر باور کند انفاق او همچون دانه‏ای است که تبدیل به خوشه‏های متعدد و صدها دانه می‏شود،
اگر باور کند فقیر مال و کمک او را برای قیامتش حمل می‏کند،
اگر باور کند سیر شدن فقرا برای تو یک لذت معنوی و آرامش درونی به همراه خواهد آورد، اگر باور کند کمک امروز او به صورت چهره زیبایی در برزخ مونس او خواهد بود،
اگر باور کند حل مشکل مسلمین، حل مشکل رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) است،
اگر باور کند بی تفاوتی نسبت به محرومان جامعه ممکن است سبب انفجار و انقلاب و از دست دادن کل هستی او شود،
اگر به آثار و برکات و پاداش‏های کمک به دیگران ایمان داشته باشد،
و اگر خطرات بی تفاوتی، کنز اندوزی، بخل و حرص را بداند و با تاریخ ثروتمندان بی تفاوت آشنا شود، خود را برای پرداخت خمس و زکات و انفاق و... آماده می‏کند. اگر بدانیم که خدا از ما قرض خواسته و فرموده است: من ذا الذی یقرض الله قرضا حسنا(16)
در حالی که خزینه‏های آسمان و زمین به دست او است، خواهیم فهمید که مراد از این قرض دادن در حقیقت شکوفایی روحیه سخاوت و انسان دوستی در انسان است.(17)
اگر ما همچون حضرت سلیمان داده‏های الهی را از فضل خداوند بدانیم، نه در اثر زرنگی خود و بگوییم: هذا من فضل ربی(18)، هرگز هرگز در پرداخت خمس و زکات مال خود بخل نمی‏کنیم.
اگر ما نعمت‏های خداوند را تنها وسیله‏ی رفاه و غفلت و سر مستی ندانیم، بلکه همان گونه که قرآن می‏فرماید: لیبلونی ءاشکرام اکفر(19)، آنها را وسیله آزمایش خود بدانیم که آیا با بکارگیری صحیح آنها شکر عملی نعمتهای خدادادی را بجا می‏آوریم و یا کفران نعمت می‏کنیم،
اگر همان گونه که امام رضا (علیه السلام) فرمود، بدانیم که خداوند مسئولیت افراد زمین گیر را به عهده متمکنین قرار داده است،
اگر بدانیم هستی ما و فکر و علم و قدرت و ابتکار و توفیقی که داریم، از خداوند است و حتی در کشاورزی نقش ما تنها بذرافشانی و آبیاری است، اما جذب آب توسط زمین و شکوفایی بذر در درون آن، دوری از آفات، جذب نور و هوا، شکفتگی زمین و خروج خوشه‏ها از خداست و به تعبیر قرآن: انتم تزرعون ام نحن الزارعون(20) هرگز بخل نخواهیم کرد.
اگر بدانیم دریافت کنندگان کمک‏های ما در ظاهر فقرا هستند، ولی در واقع خداوند است که صدقات را تحویل می‏گیرد، یاخذ الصدقات(21) به راحتی کمک می‏کنیم (و همان گونه که در روایت‏ها آمده) دست خود را نیز می‏بوسیم.
اگر بدانیم بی اعتنایی به فقرا ما را به سرنوشت قارون‏ها گرفتار می‏کند که خود و خانه (و سرمایه هایش) یک جا به زمین فرو رفتند، فخسفنا به و بداره این همه بخل در کار نخواهد بود. قارون می‏گفت: سرمایه من از خدا نیست، بلکه به وسیله علم و تخصص و ابتکار و نبوغی که خودم دارم، آن را بدست آورده‏ام(22)
اگر به داستان باغی که سوخت توجه کنیم، خواهیم دید که چگونه باغ کسانی که تصمیم گرفتند فقرا را از نعمتهای الهی محروم کنند، یک جا سوخت.(23)
اگر بدانیم بی توجهی به یتیمان ممکن است سبب یتیم شدن فرزندان خود ما شود.
اگر بدانیم کمک‏های امروز ما در مواردی ده برابر و در مواردی هفتصد برابر می‏شود و به ما بر می‏گردد، هرگز بخل نخواهیم کرد.
اگر به سخن امام صادق (علیه السلام) ایمان داشته باشیم که فرمود: خداوند مهم‏تر از زکات چیزی را بر مردم سخت نگرفته است و بسیاری از مردم به خاطر نپرداختن آن هلاک شده‏اند (24) هرگز بخل نخواهیم کرد. اگر بدانیم آن که ما را از فقر آینده می‏ترساند، شیطان است الشیطان یعدکم الفقر، هرگز از وسوسه‏های تهدید آمیز شیطان نمی‏ترسیم.
اگر بدانیم ما جانشین خدا هستیم، و حیف است تنها به مادیات راضی باشیم، هرگز به مادیات دلخوش نمی‏شویم ارضیتم بالحیوةالدنیا(25)
اگر بدانیم ریشه جمع مال، پندار باطل ابدی بودن آن است، الذی جمع مالا وعدده یحسب ان ماله اخلده(26) هرگز از پرداخت خمس و زکات طفره نمی‏رویم.
اگر بدانیم هر چه بیشتر داشته باشیم، مسئولیت ما بیشتر است (خداوندی که به پیامبرش کوثر و خیر کثیر می‏دهد، برای او ذبح گوسفند را کافی نمی‏داند، بلکه باید شتری نحر نماید)(27) آری کسی که بیشترین دریافت را دارد، باید کمک او نیز بیشتر باشد.
اگر بدانیم با پرداخت زکات، سلام و صلوات پیامبر را دریافت می‏کنیم، به راحتی زکات خواهیم داد (قرآن به پیامبر می‏فرماید: زکات مردم را بگیر و بر آنها درود بفرست).(28)
اگر بدانیم در 27 جای قرآن زکات در کنار نماز آمده است و اگر بدانیم حضرت امیر (علیه السلام) انگشتر خود را در نماز به فقیر داد، (حتی صبر نکرد نماز تمام شود) و اگر بدانیم ارزش کمک به محرومان همچون بوسیدن کعبه و حجرالاسود است، هرگز آن را به دیگری واگذار نمی‏کنیم و حتما مسئولیت آن را خودمان به عهده خواهیم گرفت. (گاهی یاران امام از امام می‏خواستند که حمل غذا به خانه فقرا را به آنان واگذار نماید، ولی امامان معصوم ما نمی‏پذیرفتند).
اگر بدانیم سفارش کمک به محرومان باید هم دائمی باشد و هم از درون خانواده شروع شود، و کان یامر اهله بالصلوة و الزکوة(29) بیشتر به عظمت آن پی خواهیم برد.
اگر بدانیم از اولین وظائف حکومت صالحان رسیدگی به فقرا است، جایگاه زکات را خواهیم دانست. الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزکوة(30)
اگر بدانیم که دوزخیان در پاسخ بهشتیان می‏گویند: یکی از عوامل سقوط ما به دوزخ بی تفاوتی نسبت به فقرا بوده است، ولم نک نطعم المسکین(31) نسبت به آنان احساس مسئولیت خواهیم کرد.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) فرمود: قیامت بر پا نمی‏شود مگر در زمانی که مردم زکات را خسارت و ضرر بدانند.(32)
اگر باور کنیم که رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمود روزی برای شما فرا خواهد رسید که شما از هرکس محتاجتر خواهید بود، هرگز بخل نخواهیم کرد.(33)
اگر باور کنیم که حضرت زینب (سلام الله علیها) فرمود: خداوند زکات را واجب کرد تا رزق شما را زیاد کند،
اگر باور کنیم سخن خدا را که فرمود: افراد بخیل گمان مبرند که اموالشان برای آنان خیر است، بلکه برای آنها شر است،(34)
اگر باور کنیم که قرآن میفرماید آنچه نزد شماست، نابود میشود و آنچه برای خدا و در راه او داده می‏شود، باقی می‏ماند،(35)
اگر باور کنیم که امام صادق (علیه السلام) فرمود: خداوند فقرا را در اموال اغنیا شریک قرار داده است و نباید حق فقرا در غیر آنان هزینه شود،(36)
اگر باور کنیم که خداوند از بنده‏اش می‏پرسد: آیا نسبت به فرمان من بخل می‏کنی؟! یا مرا متهم میکنی؟! یا گمان میکنی که من از جبران آنچه انفاق کرده‏ای عاجزم؟!، خود را برای کمک به محرومان آماده‏تر خواهیم کرد.(37) اکنون که با چهل اگر آشنا شدیم به سراغ آثار و برکات و اهمیت زکات برویم: اگر بدانیم که امام صادق (علیه السلام) فرمود: نپرداختن زکات از گناهانی است که سبب ندامت و حسرت می‏شود(38) و لحظه مرگ انسان از خداوند می‏خواهد که به دنیا برگردد و حق فقراء را بدهد،(39)
اگر بدانیم که زکات ندادن انسان را از مدار ایمان و اسلام خارج می‏کند،(40)
اگر بدانیم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله ) در سایه کعبه می‏فرمود: کسانی از همه زیانکارترند. ابوذر پرسیدن چه کسانی زیانکارترند؟ فرمود: کسی که زکات نمی‏دهد(41)
اگر بدانیم هر روز هزار فرشته ثروتمندی را که زکات نمی‏دهند به آتش بشارات می‏دهند،(42)
اگر بدانیم رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) کسانی را که پرداخت زکات را خسارت می‏پندارند به انواع قهرهای الهی (باد سخت، زلزله و دگرگونی چهره )تهدید فرموده است،(43)
اگر بدانیم که حضرت مهدی (علیه السلام) با کسانی که زکات مال خود را نمی‏پردازند مانند زناکاران همسردار برخورد انقلابی خواهد نمود و گردنشان را می‏زند،(44)
اگر بدانیم که رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) سوگند یاد کردند که نپرداختن زکات خیانت به خدا و شرک است،(45)
اگر بدانیم که خداوند نام کسانی که زکات نمی‏دهند را میان نام مشرکان و کافران قرار داده است،(46)
اگر بدانیم که زکات از ضروریات دین و انکار آن به منزله کفر است،(47)
اگر بدانیم که در زمان ابوبکر با گروهی که زکات نمی‏دادند برخورد نظامی شد و بر علیه آن افراد لشگرکشی شد و حضرت علی (علیه السلام) نیز در آن جبهه شرکت فرمودند(48) و نام این گروه در تاریخ به نام اصحاب رده معروف شد، اگر بدانیم که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر کس حتی اگر مقدار کمی از زکات خود را ندهد، به دین یهودی یا نصرانی می‏میرود،(49)
اگر بدانیم رسول خدا صلی الله علیه و آله دو بار فرمود: مالی که زکات آن پرداخت نشده است، ملعون است، ملعون،(50)
اگر بدانیم که امام صادق (علیه السلام) به کسی که زکات نمی‏دهد لقب سارق دادند،(51)
اگر بدانیم دست کسانی که زکات نمی‏دهند در قیامت به گردنشان بسته می‏شود و با سخت‏ترین کلمات مورد توبیخ فرشتگان قرار می‏گیرند،(52)
اگر بدانیم و باور کنیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت معصومش (علیه السلام) صحنه هایی از شکنجه تارکان زکات را در قیامت این گونه بیان کرده‏اند که مار بزرگی به گردن آنان آویخته و او را می‏گزد و این همان است که قرآن می‏فرماید:
سیطوق ما بخلوا همان مالی که بخل شد در قیامت طوق می‏شود،(53)
اگر باور کنیم که قرآن می‏فرماید: روز قیامت اموال کنز شده را داغ می‏کنند و بر پیشانی و پهلو و کمر کسانی که زکات آنها را نداده‏اند می‏گذارند و با توبیخ به آنان گفته می‏شود: این همان است که در دنیا کنز قرار دادید و حق محرومان را نپرداختید،
اگر باور کنیم که نپرداختن زکات از گناهان کبیره‏ای است که خداوند در مقابل آن وعده عذاب داده است،
آری اگر این باورها را داشته باشیم، لحظه‏ای در پرداخت حق الهی درنگ نخواهیم نمود.
اگر بدانیم که زکات در برزخ در کنار نماز تجسم یافته و مونس انسان می‏شود، به راحتی آن را خواهیم پرداخت.(54)
اگر بدانیم که با پرداخت زکات پاداشهای چندین برابری را (که تعداد و عمق آن را کسی جز خدا نمی‏داند) دریافت خواهیم کرد،(55) هرگز بخل نخواهیم کرد.
اگر بدانیم که با پرداخت زکات درهای بهشت را به روی خود باز می‏کنیم،(56) هرگز بخل نخواهیم کرد.
اگر بدانیم که در قیامت از کسی که زکات مال خود را کامل می‏پردازد و در جای خود مصرف می‏کند، نمی‏پرسد که اموال خود را از کجا آورده‏ای،(57) انگیزه پرداخت زکات زیاد خواهد شد. اگر بدانیم که پرداخت زکات در امروز، کلید دریافت رحمت الهی در روزی است که از همه محتاج تریم و نپرداختن امروز، کلید بیشترین خسارت است،(58) لحظه‏ای در پرداخت آن درنگ نخواهیم کرد.
اگر بدانیم پاداش هر دانه گندم و جو و امسال آن که به قصد زکات داده شود، قصرهایی از طلا، نقره، لؤلؤ، زبرجد، جواهر و نور است(59) لحظه‏ای در پرداخت آن دریغ نخواهیم کرد.
اگر بدانیم که زکات عاشقانه کفاره گناهان است(60) در پرداخت آن شتاب خواهیم کرد.
اگر بدانیم زکات دهنده در هر یک از آسمان‏های هفت گانه به نام مقدسی خوانده می‏شود، مثلا در آسمان اول به نام سخی در آسمان دوم جواد در آسمان سوم معطی و در آسمان دیگر مبارک، محفوظ، منصور و مغفور نامیده می‏شود(61) هرگز این نام نیک را به آسانی از دست نخواهیم داد.
اگر بدانیم سیر کردن فقرا، رمز سیر بودن در قیامت و سیراب کردن تشنگان، رمز سیراب شدن در قیامت و پوشاندن فقرا، رمز پوشیده بودن در رستاخیز است(62) تا آنجا که می‏توانیم با پرداخت خمس و زکات به گرسنگان و تشنگان و برهنگان خدمت خواهیم کرد.