تربیت
Tarbiat.Org

یکصد و چهارده نکته نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

71- نماز و رهبری

نماز جماعت همانند هر اجتماع دیگر نیاز به رهبر و امام دارد. در انتخاب امام جماعت مردم باید توجه به کمالات، علم، تقوی، لیاقت‏ها و اهلیت‏ها داشته باشند و این خود تمرینی است که در جامعه زیر بار هر رهبری نروند، امام جماعت واسطه میان مردم و خداست و انسان نباید فاسق را واسطه قرار دهد. افرادی که در گناه و فساد غوطه‏ورند چگونه می‏توانند مرا با نمازی آشنا کنند که از فحشاء و منکر جلوگیری کند؟ آری امام جماعت باید انسان وارسته و با کمال و باسواد و با تقوی باشد، مگر نه این است که امام من، رابط من با خداست؟ به هر ریسمانی که نمی‏توان چنگ زد و با هر نردبانی که نمی‏توان بالا رفت. آری انتخاب امام جماعت مردم را هر روز به فکر امامت و رهبری می‏اندازد.
اگر رهبری برای چند نفر در مسجد شایستگی‏هایی لازم دارد پس رهبری امت و جامعه شایستگی بیشتری می‏خواهد، به همین دلیل سفارش شده که پشت سر کسی نماز بخوانید که به ایمان و عدالت او اطمینان دارید.
همین که مردم پشت سر شخصی به عنوان امام جماعت نماز خواندند قهراً آن امام باید بیش از دیگران مراعات رفتار خود را بکند. آری کسی که خود را امام دیگران قرار می‏دهد باید قبل از از دیگران به اصلاح خود بپردازد و بدین وسیله بر پایی نماز جماعت‏ها وسیله‏ای برای اصلاح افراد می‏شود، از آنجا که باید مؤذن خوش صدا باشد و امام جماعت قرائت کامل داشته باشد، مسئله صدا و قرائت و تمرین و تربیت مؤذن و امام جماعت نیز در جامعه مطرح می‏شود.