تربیت
Tarbiat.Org

راز نماز (برای جوانان)
حاج شیخ محسن قرائتی

تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام

از بهترین تعقیبات نماز، تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام است. این ذکر عالی را رسول خدا صلی الله علیه و آله به دختر گرامی‏اش آموخت:
34 مرتبه «اللّه اکبر»، 33 مرتبه «الحمدللّه» و 33 مرتبه «سبحان اللّه». این صد بار ستایش خدا به بزرگی و شکر نعمت‏هایش و تنزیه و تقدیسش، به فرموده امام صادق علیه السلام از هزار رکعت نماز مستحب، نزد خدا برتر است.**مستدرک الوسائل، ج 1، ص 336.***
این تسبیحات در کتب اهل سنّت نیز آمده است.**صحیح‏مسلم، ج‏1، ص‏418، صحیح‏بخاری، ج 1، ص‏110، سنن‏ابی‏ماجه، ج 1، ص‏299.***
امام باقر علیه السلام فرموده است: در میان ستایش‏ها، بهتر از تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام نیست، و اگر می‏بود، رسول خدا به فاطمه علیها السلام تعلیم می‏داد.**وسائل‏الشیعه، ج 4، ص 1024.***
همان گونه که در روایات، سجده بر تربت سید الشهدا مورد تأکید قرار گرفته است، داشتن تسبیح 34 دانه‏ای از خاک مزار امام‏حسین علیه السلام نیز ثواب بسیار دارد، و حتّی گرداندن آن بدون ذکر هم با ارزش است.**جواهرالکلام، ج 10، ص 405 .*** زیرا الهام بخش فرهنگ جهاد و شهادت و قیام برای خداوند است.
آنچه لازم است، تأنّی، تأمّل وتوجّه در این تسبیحات است.
تنها نباید چرخش سریع زبان و کلماتی تند و نامفهوم باشد. این تسبیحات، هر چه با وقار و با توجّه به معنای این سه ذکر مهمّ باشد، نزد خدا با ارزش‏تر و برای انسان سازنده‏تر است.