تربیت
Tarbiat.Org

راز نماز (برای جوانان)
حاج شیخ محسن قرائتی

3. نماز عید

از نمازهای مستحب دیگر، نماز عید فطر و عید قربان است که دو رکعت است با 9 تکبیر و قنوت (پنج تکبیر در رکعت اول و چهار تکبیر در رکعت دوّم پیش از رکوع، و خواندن دعا پس از هر تکبیر در قنوت).
نماز عید فطر که در روز اول ماه شوال پس از یک ماه روزه رمضان برگزار می‏شود شکرانه توفیق الهی است برای ادای آن فریضه و پاداشی برای مؤمنان روزه دار.
امام باقر علیه السلام به جابر فرمود:
در روز اوّل شوال، منادی آسمانی ندا می‏دهد: ای مؤمنان، بشتابید به سوی جایزه‏های‏تان. ای جابر! جایزه‏های الهی مثل جوایز این سلاطین نیست.**وسائل‏الشیعه، ج 5، ص 140، من‏لایحضره‏الفقیه، ج 1، ص 511.***
عید فطر، از اعیاد بزرگ اسلامی است و خواندن نماز در آن روز، تقویت پیوند انسان با خدای خویش است و به عید هم رنگ و جلای الهی می‏دهد.
امام رضا علیه السلام فرمود:
روز عید فطر برای آن جهت قرار داده شده که مسلمانان گرد هم آیند و به بزرگداشت خداوند و نعمت‏هایش بپردازند. روز عید است و اجتماع، روز زکات است. روز توجّه به آفریدگار و نالیدن به درگاه او.**وسائل‏الشیعه، ج 5، ص 141، من‏لایحضره‏الفقیه، ج 1، ص 522. ***
حضرت علی علیه السلام فرمود:
ای مردم! عید فطر، روزی است که نیکوکاران پاداش می‏گیرند و بدکاران زیان می‏کنند، شبیه‏ترین روزها به قیامت است. با بیرون آمدن‏تان از خانه‏ها به مصلّی، برانگیخته شدن از قبر به صحرای محشر را به یاد آورید. و با ایستادن در مصلا، به یاد وقوف در عرصه قیامت در پیشگاه خدا بیفتید و با بازگشت به خانه‏های‏تان، بازگشت به منازل خود در بهشت و جهنم را به یاد آورید.**وسائل‏الشیعه، ج 5، ص 141.***
حضور در جمع انبوه نمازگزاران عید فطر و قربان، پیوستن به دریای بیکران ملّت است و نیایش جمعی به درگاه خداوند که بیشتر و سریع‏تر، لطف خود را شامل حال نمازگزاران روزه دار می‏کند که یک ماه رمضان، در اطاعتِ امر او بوده‏اند.
حالت خاصی که در روز عید و هنگام نماز به مسلمانان دست می‏دهد، غیر از روحیه تعبّد و خشوع و شکسته دلی و گرایش به توجّه و معنویات، روح اخوّت و صمیمیت را میان آنان زنده‏تر می‏سازد و پیوندها را تقویت می‏کند.
در قنوت نماز عید، دعای «اللّهم اَهْلَ الْکِبْریاءِ وَالْعَظَمَةِ ...» خوانده می‏شود، که ضمن ستایش خدا به صفاتی همچون عظمت و جلالت، آمرزندگی و بخشش و رحمت، خداوند را به مقام پیامبر و دودمان پاکش سوگند می‏دهیم و بهترین خواسته‏های صالحان را از خدا می‏خواهیم و از همه بدی‏ها و شرور به او پناه می‏بریم.
سجده‏های شکر و سجده‏های همراه با «اَلْعَفو، اَلْعَفو» اوج این عبودیت و خشوع و بندگی است.