تربیت
Tarbiat.Org

راز نماز (برای جوانان)
حاج شیخ محسن قرائتی

چگونه عبادت کنیم؟

مگر نه اینکه نشانی هر خانه را باید از صاحب خانه گرفت؟ و مگر نه اینکه در هر ضیافت و مهمانی، باید نظر میزبان را مراعات کرد؟
عبادت، حضور در برابر آفریدگار است و نشستن بر سر مائده‏های معنوی که او برای «بندگان» خود فراهم کرده است.
پس، چگونگی عبادت را هم از او باید فراگرفت و به دستور او عمل کرد و دید که او چه چیز را عبادت دانسته و عبادت را به چه صورت از ما طلبیده است؟
غیر از شکل ظاهری عبادات، به خصوص نماز که بیشتر در چگونگی آن سخن خواهیم گفت، محتوای عبادت را باید از دید اولیای دین و متن مکتب شناخت و به کار بست.
بهترین عبادت‏ها آن است که:
1. آگاهانه باشد.
دو رکعت نمازِ انسان آگاه و دانا، از هفتاد رکعت نماز شخص نادان برتر است. و عبادت کننده ناآگاه، همچون الاغ آسیاب است که می‏چرخد ولی پیش نمی‏رود.**سفینةالبحار، ج 2، واژه «عبد».***
امام صادق علیه السلام می‏فرماید: کسی که دو رکعت نماز بخواند و بداند با که سخن می‏گوید، گناهانش بخشیده می‏شود.**وافی، ج 2، ص 10.*** در این صورت است که نماز، معراج روح می‏شود و عامل بازدارنده از فساد و موجب قرب به خدا می‏گردد.
2. عاشقانه باشد.
آنچه موجب نشاطروح در عبادت می‏شود وعابداز پرستش خود لذّت می‏برد، عشق به اللّه و شوق به گفت‏وگوی با اوست.
عبادت‏هایی بی روح و از روی کسالت و سستی و خمودی، نشانه نداشتن شور و شوق نیایش و نجوا با پروردگار است. در دعا می‏خوانیم: «... وَ اجْعَلْ نِشاطِی فی عِبادَتِکَ»**دعای هفتم از مناجات خمسةعشر.***
خداوندا! نشاط مرا در عبادت خودت قرار بده.
آنان که از عبادت لذّت نمی‏برند، همچون بیمارانی هستند که از غذای لذیذ، لذّت نمی‏برند.
اگر این شوق وعشق باشد، دیگر چندان نیازی به تبلیغ، تشویق و تحریک از بیرون نیست، بلکه انگیزه درونی انسان را به عبادت وامی‏دارد و آنگونه که برای دیدار شخصیت معروف ومحبوبی، لحظه شماری می‏کنیم واز آن دیدار، مسرور می‏شویم، از عبادت هم به وجد و نشاط می‏آییم.
برای عاشقان، شنیدن صدای «اذان» اعلام فرا رسیدن لحظه دیدار است. پیامبر اسلام به بلال می‏فرمود: «اَرِحْنا یا بلال»**محجّةالبیضاء، ج 1، ص‏377. ***ای بلال! ما را از غم و تلخی نجات بخش. این شوق زاید والوصف آن حضرت را به نماز می‏رساند.
3. خالصانه باشد.
هیچ چیز همچون «ریا» و خودنمایی و مردم فریبی، آفت عبادت نیست. از طرف دیگر، هیچ چیز چون خلوص، ارزش آفرین عبادت و نماز نیست. البتّه داشتن اخلاص در عبادت بسیار دشوار است، و دل و جان را از تهاجم وسوسه‏های ابلیسی رهاندن، رنجی بزرگ دارد و همتی بلند و اراده‏ای نیرومند می‏طلبد. عبادت تا خالص نباشد، در درگاه الهی پذیرفته نیست و تنها پیشانی بر زمین سودن و قرائت صحیح داشتن و در صف اوّل جماعت ایستادن و ... ملاک نیست. باید نماز و بندگی از رنگِ ریا پاک و به رنگِ الهی «صبغةاللّه»**بقره، آیه 138.*** آراسته باشد تا به خدا برسد. تعبیر قرآن چنین است:
«وَمَآ أُمِرُواْ إِلَّا لِیَعْبُدُواْ اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ»**بیّنه، آیه 5.***
هیچ دستور عبادی برای مردم نیامده مگر آنکه امر به اخلاص در آن شده است.

4. خاشعانه باشد.
خشوع، حالت قلبی انسان در عبادت و نتیجه توجّه کامل به مقام بندگی در آستانِ الهی است. آنکه نیاز و عجز خود را می‏داند و عظمت و کمال الهی را می‏شناسد و در عبادت، خود را در برابر آن خدای بی همتا و آگاه می‏یابد. حالتی متناسب با این «حضور» پیدا می‏کند، در این حالت قلب، خاشع می‏شود، نگاه افتاده می‏گردد و توجّه از هر چیز دیگر بریده و به معبود متوجّه می‏شود.
قرآن در توصیف مؤمنان و عبادت‏شان می‏فرماید: «الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَشِعُونَ»**مؤمنون، آیه 2.*** در نمازشان خاشع‏اند.
این حالت، محصول آن توجّه است، در حدیث می‏خوانیم: «اُعبُدِ اللّهَ کَأَنَّکَ تَراهُ»**مصباح‏الشریعه، ص 8.*** خدا را چنان عبادت کن که گویا او را می‏بینی. «فَصَلِّها لِوَقتِها صَلاةَ مُوَدَّعٍ»**بحارالانوار، ج 84، ص 233.***
چنان نماز را در وقت خودش بخوان که گویا آخرین نماز است. یعنی همواره این حالت را داشتن که گویا فقط برای همین یک نماز، فرصت باقی است.
5 . مخفیانه باشد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «اَعظَم العبادة اَجراً اَخفاها»**بحارالانوار، ج‏70، ص‏251.*** پاداش عبادتی بیشتر وبزرگتر است که مخفی‏تر باشد. این برای آن است که عبادت (به خصوص عبادت‏های مستحب) در حضور جمع، زمینه بیشتری برای تظاهر وریا دارد.
البتّه این در مواردی است که اسلام، خود امر به عبادت آشکار نکرده باشد، همچون نمازجماعت در مسجد که از نماز فرادی‏ در خانه برتر است.
شیطان، دشمن رستگاری انسان است و سوگند خورده است که همواره در راه انسان، چاه گمراهی بکند و پرتگاه گناه پدید آورد و انسان را مانند خودش جهنّمی کند. از این رو، برای تباه ساختن عمل انسان، دام می‏گسترد و عبادت او را فاسد می‏کند. یا از راه ریا و خراب کردن نیّت. یا پدید آوردن عُجب و خودپسندی به خاطر عبادت. یا از طریق سلب توفیق از انسان. و ... یا از راه کشاندن به گناه، که موجب تباه شدن و هدر رفتن زحمت انسان در طریق بندگی می‏شود.
همچون کشاورزی که محصول زحمت‏های طاقت فرسایش، با جرقه‏ای می‏سوزد و دود می‏شود، و یا جامی از آب زلال که با افتادن حشره یا ریختن خاک در آن، آلوده می‏شود.