تربیت
Tarbiat.Org

آزادی ، آری توطئه،هرگز پژوهشی در کلام و پیام نورانی امام خمینی‏
مرکز غدیر‏‏‏

روزنامه آیندگان همان بود که با دشمن های ما روابط داشت، توطئه بود در کار

در مملکت ما آزادی اندیشه هست،آزادی قلم هست، آزادی بیان هست ولی آزادی توطئه و آزادی فساد کاری نیست.
سئوال: پس چه دلیلی بود که مثلا روزنامه های مخالف مخصوصاآیندگان بسته بشود؟
جواب : روزنامه آیندگان همان بود که با دشمن های ما روابط داشت، توطئه بود در کار و با صهیونیست ها روابط داشت، از آن ها الهام می گرفت و بر ضد منافع مملکت و کشور می نوشت و در تمام آن روزنامه هائی که توطئه گر بودند و می خواستند رژیم سابق را دوباره برگردانند به این جا، این روزنامه ها جلوشان گرفته شد تا بفهمند به این که چطورند این ها و بعد از این که فهمیدند هر کدام که چیز نیستند، نه، آزاد باشند. همه روزنامه هائی که بودند، به اعتبار این که دادستان آن طوری که فهمیده است این ها توطئه گر بودند و مفسد بودند و این ها الهام از شاه و از دستگاه صهیونیست ها می‏گرفتند، از این جهت این ها را توقیف کردند موقتا، تا این که رسیدگی کنند. این خلاف آزادی نیست، این جلوگیری از توطئه است که همه دنیا بوده است
سئوال: حضرت امام ! می شود بیان کنید که این ملّت برای آزادی مبارزه کرده یا برای اسلام ؟
جواب : برای اسلام جنگیده، لکن محتوای اسلام همه آن معانی است که در عالم به خیال خودشان بوده که می گویند دموکراسی. اسلام همه این واقعیت ها را دارد و ملّت ما هم برای همه این واقعیات جنگیده اند و لکن در راسش خود اسلام است و اسلام همه این را دارد.
سؤال : یک تعریف ساده از آزادی بیان کنید.
جواب : آزادی یک مساله ای نیست که تعریف داشته باشد. مردم عقیده شان آزاد است، کسی الزامشان نمی کند که شما باید حتما این عقیده را داشته باشید، کسی الزام به شما نمی کند که حتما باید این راه را بروید، کسی الزام به شما نمی کند که باید این را انتخاب کنی، کسی الزامتان نمی کند که در کجا مسکن داشته باشی یا در آن جا چه شغلی را انتخاب کنی. آزادی یک چیز واضحی است.