تربیت
Tarbiat.Org

پرسشها و پاسخها
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

جلوگیری از آفات نقطه ثبات‏

2. آیا می‏توان از آفات نقطه ثبات جلوگیری کرد؟
در واقع مهمترین فایده دوره‏ای کردن، جلوگیری از فسادی است که با فربه شدن ناموزون قدرت، در دست یک نفر - در زمان طولانی - حاصل می‏شود.
پاسخ این مشکل با اندکی جستجو در اصل نظریه، به دست می‏آید. توضیح آنکه یکی از شرایط رهبر، عدالت و تقواست، و قانون، مجلس خبرگان را موظف کرده است هم در مقام کشف و تشخیص (آغاز رهبری) و هم در مقام بقا، (استمرار رهبری) رهبر این صفات را داشته باشد. اگر عدالت و تقوا نباشد، هیچ گاه شخصی به عنوان ولی فقیه انتخاب نمی‏شود حتی اگر در ابتدا رهبر، عادل و متقی بود، ولی در میانه راه عدالت یا تقوای خود را از دست داد، خود به خود از این مقام عزل می‏شود و وظیفه خبرگان است که عزل او را اعلام کنند؛ چون ولایت الهی را از دست داده است. حضرت امام(ره) می‏فرماید: «اگر ولی فقیه یک کلمه دروغ بگوید، یک کلمه، یک قدم بر خلاف بگذارد، آن ولایت را دیگر ندارد.»** صحیفه نور، ج 11، ص 122، مصاحبه پروفسور «الگار» با امام خمینی(ره) .***
3. آخرین نکته‏ای که باید مورد بررسی واقع شود، نقش کاشف بودن خبرگان و کشف کسی که صلاحیت اداره جامعه اسلامی را دارد، می‏باشد.
گاه دوره‏ای با توسط انتخاب مستقیم مردم ظهور می‏کند و گاه توسط مجلس خبرگان؛ چون انتخاب مستقیم توسط مردم خود سؤال مستقل و دارای اهمیت بسیاری است، جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. امّا بعد از آنکه مسأله نقطه ثبات و فواید آن را از دیدگاه فلاسفه سیاست مورد اشاره قرار دادیم و تمهیدات لازم در وظایف خبرگان و نظارت آنها بر رهبر را ملاحظه کردیم، باید گفت انتخابات دوره‏ای در مورد رهبر لازم نیست؛ چون وظیفه خبرگان کشف (تشخیص) مصداق رهبر است.