تربیت
Tarbiat.Org

جایگاه جنّ، شیطان و جادوگر در عالم
اصغر طاهرزاده

جایگاه هیپنوتیزم

سؤال: جایگاه هیپنوتیزم در معارف اسلامی كجاست، و جنبه‌های مثبت و منفی آن چه چیزهایی می‌تواند باشد؟
جواب: هیپنوتیزم یا تأثیر روحی بر دیگران، استعدادی است كه در اكثر انسان‌ها هست، اگر انسان آن استعداد را مدیریت کند طوری رشد می‌كند که شما حاصل آن‌ را در عمل آن‌هایی که بقیه را هیپنوتیزم می‌کنند می‌یابید. اصل هیپنوتیزم؛ تمركز روح است بر شخصی که می‌خواهیم او را تحت تأثیر اراده خود قرار دهیم. با تمرکز روح بر اراده‌ی خود، آنچه را می‌خواهیم به طرف مقابل القاء می‌کنیم. با توجه به مجردبودن نفسْ چنین امکانی در هرکس هست، آنچه نباید مورد غفلت قرار گیرد حوزه تأثیر عمل هیپنوتیزم است که عبارت است از «خیال». نکته‌ی دیگر نقشِ تمرکز است، نفس انسان با تمرکز، و یگانه‌كردن اراده، قدرت نفوذ پیدا می‌کند. همان‌طور که خداوند که عین یگانگی و اَحدیت است دارای نفوذ مطلق است، نفس انسان نیز در تمرکزِ نفس، به نحوه‌ای از وحدت دست می‌یابد و به همان اندازه قدرت و نفوذ پیدا می‌کند. شاید فیلم مستند «سفر به ماوراء» را دیده باشید. طرف با تمرکزِ زیاد بدون دست زدن به قطب‌نما آن را حرکت می‌دهد، چون نفس انسان با تمرکز، قدرت تأثیر پیدا می‌کند، همان‌طور که خداوند با نظر به مخلوقاتش آن‌ها را تحت تأثیر خود دارد. خداوند با توجه خود و بدون هیچ‌گونه دست و تماسی كهكشان‌ها را به حرکت می‌آورد و آن‌ها را در کنترل خود دارد، همین طور كه به خورشید نظر دارد، خورشید را در کنترل اراده خود دارد. فرقش این است كه اولاً: خداوند عین اراده و توجه است. ثانیاً: آنچنان است که کاری او را از کاری باز نمی‌دارد، چون در مقام جامعیت است و صفاتش عین ذاتش می‌باشد.
آنچه باید بدانید این‌که اولاً: تمركز قدرت می‌آورد. ثانیاً: موجودِ مجرد هر جایی که اراده کند باشد، در آن‌جا حضور دارد و می‌تواند اراده خود را در آنجا اِعمال کند. همان‌طور که در ورزشِ بدن‌سازی، انسان از طریق تمرکز روی ماهیچه‌های خود و حرکت‌دادن ممتد آن‌ها، صورت خاصی را که در ذهن دارد به ماهیچه‌‌ها تحمیل می‌کند و در نتیجه پس از مدتی آن صورتی را که انسان مایل بود به ماهیچه‌هایش بدهد، در ماهیچه‌ها ظاهر می‌شود. طرف با تمرکز، از دور، بدون استفاده از دست، قاشق چای‌خوری را كج می‌كند، البته برای این تمرکز مدت‌ها باید وقت بگذارد. در فیلم «سفر به ماوراء» آن خانم روسی نه‌تنها عقربه‌ی قطب‌نما، بلکه جعبه آن را حرکت می‌دهد و خودش می‌گوید؛ در همان مجلس - در اثر تمرکز شدید- دو كیلو از وزنش كم می‌شود، در تمرکز و با ایجاد وحدت در اراده، تأثیر بر اشیاء و افراد بیشتر می‌شود، این اندازه باید انرژی صرف كرد. هنر تمركز را عده‌ای با نظم خاص و جهت امر خاصی شکل دادند و هیپنوتیزم را پدید آوردند. هیپنوتیزم یک نوع تمرکز روح است بر روح طرف مقابل و نسبت به تمرکزهایی که موجب تصرف در امور مادی می‌شود آسان‌تر است. طرف با دستوراتی كه می‌گیرد ذهنش را روی موضوعی خاص متمرکز می‌کند و چون تمركز، قدرت می‌آورد می‌تواند اراده خود را بر اراده طرف مقابلش تحمیل کند - به شرطی که هیپنوتیزم‌شونده مقاومت نکند - تمرکز علاوه بر عمل هیپنوتیزم در سایر امور تا آن‌جا قدرت می‌آورد که انسان می‌تواند چهار قالب یخ را با یک ضربه بشکند. درست است که با قدرت کامل، دستش را روی یخ‌ها می‌کوبد، ولی آنچه نقش اصلی را دارد تمرکز ذهن اوست روی یخ‌ها. حرکت دست تمرکز او را کامل می‌کند.
تمركزی که در هیپنوتیزم نیاز است، آسان‌تر است از تمرکزی که در «ذِن» لازم است. هیپنوتیزم‌کننده با تمركز، روح طرفِ مقابل را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. مثلاً به او می‌گوید: تو الان خوابی، و او به خواب می‌رود. سپس به او می‌گوید: تو الان به خانه مادرت می‌روی، روحِ طرف می‌رود خانه مادرش. به او می‌گوید: تو می‌توانی بدن خود را به صورت افقی بین این دو صندلی نگهداری، بعد که شما بدن او را بین دو صندلی قرار می‌دهید، مثل یک چوب آن را نگه می‌دارد. از آن آقایی که هیپنوتیزم می‌کرد پرسیدم چقدر وقت برای این کار صرف کرده‌اید؟ گفت چهار سال، حالا ممکن است كمتر هم بشود وقت گذاشت.