تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره فصلت
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 41. فصلت آیه 9،8

آیه
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ‏
قُلْ أَئِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِی خَلَقَ الْأَرْضَ فِی یَوْمَیْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَاداً ذَلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ‏
ترجمه
همانا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام می‏دهند برایشان پاداش دائمی (و بی منّت) است.
بگو: آیا شما به کسی که زمین را در دو روز آفریده است کفر می‏ورزید و برای او همتایانی قرار می‏دهید؟ اوست پروردگار جهانیان.
نکته ها
«ممنون» به معنای قطع شده یا مورد منّت است.
در آیه‏ی پنجم خواندیم که کفّار با پنج عبارت گوناگون، لجاجت خود را مطرح کردند و گفتند: دل‏های ما در پرده و گوش‏هایمان سنگین است و... در این آیه، خداوند به پیامبرش می‏فرماید: به اظهارات سنگدلانه‏ی آنها توجّه نکن و با سؤال و استدلال به کار خود ادامه بده. «قل ءَانکم لتکفرون»
مراد از آفرینش کره زمین در دو روز، دو مرحله و دوره است، قبل از آفرینش زمین و آسمان و پیدایش شب و روز و ماه و سال، روز معنا نداشته که بگوییم خداوند زمین را در دو روز آفریده است.
قدرت خداوند همراه با حکمت او اعمال می‏شود. با این که خداوند می‏تواند با یک اراده آسمان‏ها و زمین و آن چه را که میان آنهاست خلق کند و بارها با جمله‏ی «کن فیکون» از این قدرت سخن به میان آورده است، ولی آفرینش آسمان‏ها و زمین را در چند مرحله و دوران قرار داده و این نشان آن است که اِعمال قدرت باید همراه با مصلحت باشد و مصلحت آفرینش در چند مرحله بوده است.
سؤال:
در هفت مورد، قرآن می‏فرماید: آفرینش در شش روز بوده است، چهار مورد درباره‏ی آفرینش زمین و آسمان**اعراف، 54، یونس، 3، هود، 7 و حدید، 4.*** و سه مورد درباره‏ی آفرینش زمین و آسمان و آنچه میان آنهاست.**فرقان، 59 ، سجده، 4 و ق ، 38.*** البتّه از سه آیه‏ی دوم می‏توان فهمید که آیات اول نیز مربوط به آفرینش آسمان‏ها و زمین و آنچه میان آنهاست می‏باشد. در این جا سؤالی مطرح است و آن این که در این آیه می‏فرماید: زمین در دو روز آفریده شده و در آیه‏ی 12 می‏فرماید: آسمان‏ها نیز در دو روز آفریده شدند. در آیه‏ی 10 می‏فرماید: روزی شما در چهار روز تقدیر شد که جمعاً هشت روز می‏شود و با آیات شش روزه منافات دارد.
پاسخ:
آفرینش غیر از تقدیرِ روزی است و لذا جمع کردن این دو با یکدیگر که هشت روز می‏شود، درست نیست بلکه این آیات فقط به چهار روز از مجموع شش روزِ آفرینش اشاره کرده و دو روز دیگر مربوط به آفرینش میان آسمان‏ها و زمین است و یا امور دیگر که این آیات از بیان آن ساکت است.
پیام ها
1- در کنار تهدیدِ کافران، ستایش از خوبان لازم است. «ویلٌ للمشرکین... ان الّذین آمنوا...»
2- ایمان و عمل نیکو از هم جدا نیست. «آمنوا و عملوا الصالحات»
3- ایمان قبل از عمل است. («آمنوا» قبل از «عملوا» آمده است).
4- کسانی که در دنیا عملِ بی‏منّت انجام می‏دهند، در بهشت پاداش بی‏منّت دریافت می‏نمایند. «لهم اجر غیر ممنون»
5 - خدای بزرگ برای آن همه نعمت‏های ابدی در بهشت منت نمی‏گذارد. (چه زشت است که ما به خاطر یک احسان کوچک و موقت منت بگذاریم).«اجر غیر ممنون»
6- بهترین راه دعوت کفّار، بیان لطف خداوند است. «لتکفرون بالّذی خلق...»
7- آفرینش کره زمین به تدریج و طیّ دو دوران اتفاق افتاده است. «خلق الارض فی یومین»
8 - چگونه برای خداوند شریک قائل می‏شوید، در حالی که او در آفرینش زمین شریک نداشته است. «خلق الارض فی یومین و تجعلون له انداداً»
9- آفریدگار، همان پروردگار یکتاست. «خَلق... ربّ العالمین»