تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره فصلت
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 41. فصلت آیه 30

آیه
إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَآئِکَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحْزَنُواْ وَأَبْشِرُواْ بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ‏
ترجمه
همانا کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداست، پس (بر این عقیده) مقاومت نمودند، فرشتگان بر آنان نازل می‏شوند (و می‏گویند:) نترسید و غمگین مباشید و بشارت باد بر شما به بهشتی که پی در پی وعده داده می‏شدید.
نکته ها
نمونه‏ی روشن نزول فرشتگان بر مؤمنان را در سوره‏ی آل عمران آیه‏ی 125 می‏خوانیم که می‏فرماید: «بلی ان تصبروا و تتّقوا و یأتوکم من فورهم هذا یمددکم ربّکم بخمسة آلاف من الملائکة مسوّمین» آری، اگر شما رزمندگان جنگ بدر استقامت و تقوا پیشه کنید و دشمن به همین زودی به سراغ شما بیاید، خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان نشاندار یاری می‏کند.
مشابه این آیه را نیز در سوره‏ی احقاف، آیه‏ی 13 و 14 می‏خوانیم: «ان الّذین قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون اولئک اصحاب الجنة خالدین فیها جزاء بما کانوا یعملون» کسانی که گفتند: «پروردگار ما «اللّه» است» و سپس استقامت کردند پس نه خوفی بر آنهاست و نه اندوهی، آنان اصحاب بهشت هستند که به پاداش عملکردشان برای همیشه در آن جا هستند.** اکنون که تفسیر این آیه را می‏نویسم، شب هفتم تیرماه سال 1379 و نوزدهمین سالگرد هفتاد و دو تن از شهدای جمهوری اسلامی است که در حادثه‏ی انفجار منافقین در تهران یکجا شهید شدند. آنان جمعی از علما و اسلام شناسان و مجتهدان و قضات و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و از بهترین چهره‏های انقلابی و مخلص بودند که در راه خدا پایداری کردند و جان خود را در این راه دادند. سلام خدا بر آنان و همه‏ی شهیدان.***
پیام ها
1- آن چه ایمان را بارور می‏کند و به نتیجه می‏رساند، مقاومت است وگرنه چه بسیار مؤمنانی که بد عاقبت شدند. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا»
2- استقامت، در کنار ایمان ارزش است وگرنه کفّار نیز بر باطل خود استقامت دارند. «قالوا ربّنا اللّه ثمّ استقاموا»
3- خالق بودن خدا را بسیاری قبول دارند ولی در تدبیر امور پای دیگران را به میان می‏آورند؛ مهم آن است که انسان در ربوبیّت خداوند مقاومت کند یعنی هیچ قانون و برنامه‏ای را از غیر خدا نپذیرد. «ربّنا اللّه ثمّ استقاموا»
4- استقامتی ارزشمند است که طولانی باشد. «ثمّ استقاموا» (کلمه «ثمّ» برای زمان و فاصله‏های دور است)
5 - انسان در اثر ایمان و مقاومت، فرشتگان را به خود جلب می‏کند. «تتنزّل علیهم الملائکة»
6- فرشتگان بر غیر پیامبران نیز نازل می‏شوند. «تتنزّل علیهم الملائکة»
7- بر مؤمنان مقاوم فرشتگان نازل می‏شوند. «تتنزّل علیهم الملائکة» و بر گناهکاران، شیاطین. «هل انبّئکم علی من تنزل الشیاطین تنزّل علی کل افّاک اثیم»** شعراء، 221.***
8 - مقاومتِ در راه حقّ، هم خوف از آینده را برطرف می‏کند. «لا تخافوا» و هم حزن و اندوه نسبت به گذشته را. «لا تحزنوا»
9- بالاترین هدیه‏ی آسمانی که فرشتگان برای مؤمنان مقاوم می‏آورند، آرامش روحی و روانی است. «لا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا»