تربیت
Tarbiat.Org

آشنایی با اسلام برای نوجوانان
حاج شیخ محسن قرائتی

درس بیست و هشتم : اوقات فراغت

انسان باید ساعات شبانه روز خود را برای چند چیز تقسیم كند:
1- ساعتی برای كار و تحصیل.
2- ساعتی برای عبادت و خدمت.
3- ساعتی برای خواب و استراحت.
3- ساعتی برای تفریح.
زیرا اگر تفریح نباشد؛ حال و نشاطی برای كار و تحصیل و عبادت نخواهد بود. در اسلام به ورزشهای مفید مثل اسب سواری، تیراندازی و شنا سفارش شده و برای این نمونه كارها مسابقاتی نیز برقرار می‌شده است و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نیز در مسابقات شركت می‌نمودند و برای برندگان جایزه تعیین می‌كردند. به برندگان در آن زمان درخت خرما یا شتر حامله می‌دادند و شما می‌دانید كه خرما بهترین میوه‌ای است كه تاریخ مصرف آن تا ماهها زمان دارد و از چوب و برگ آن، استفاده زیادی می‌شود. و در مورد شتر از كرك‌ و گوشت و شیر و بچه آن نیز استفاده می‌گردد.
در ورزشهای اسلامی دشنام و كینه وجود ندارد. اسلام ورزش را برای پسر و دختر لازم می‌داند و به پدران و مادران سفارش می‌كند تیراندازی را برای دفاع و شنا را برای نجات، به فرزندان خود بیاموزید. اسلام پاداش بسیاری از كارها را بر اساس راه‌رفتن و حرکت و تلاش که نوعی ورزش است قرار‌داده است. مثلا می‌فرماید: هر قدمی كه برای دیدن بستگان یا تحصیل علم یا زیارت یا نماز‌جماعت بردارید، ثوابی دارد. یعنی ثواب و پاداش را بر اساس ورزش كه قدم زدن است قرار‌داده و نفرموده هر كلمه-ای كه یاد می‌گیرید یا هر نگاهی كه به بستگان می‌كنید ثواب دارد بلكه فرموده هر قدمی كه برای آنها برمی‌دارید. معلوم می‌شود قدم‌زدن كه ساده-ترین و عمومی‌ترین و ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین ورزش است اساس بخشی از پاداش‌ها قرار گرفته است.
كوتاه‌كردن ناخن و حمام و نظافت در روز جمعه، رفتن به جلسات مذهبی، دیدن دوستان و بستگان و شركت در نماز جمعه، از دیگر دستورات روز تعطیل است. روز جمعه یكی از عیدهای مسلمانان حساب می‌شود. یاد حضرت مهدی (علیه السلام) و دعا برای آن بزرگوار و انتظار آمدن آن عزیز كه در روز جمعه خواهد بود، نیز مورد سفارش است.
گرچه نماز جمعه یك عبادت است، اما ویژگی‌هایی دارد:
1- آن را به جای نماز ظهر می‌خوانند.
2- نماز ظهر چهار ركعت است، ولی نماز جمعه دو ركعت.
3- امام جمعه دو خطبه و سخنرانی دارد كه بین آن دو سخنرانی چند لحظه‌ای می نشیند. این دو سخنرانی به جای دو ركعت نماز حساب می-شود و امام جمعه باید مردم را به تقوا و دوری از گناه دعوت كند و در خطبه‌ها و سخنرانی‌ها اخبار مورد نیاز مردم را به آنها برساند.
4- گوش دادن به خطبه‌ها لازم است.
5- امام جمعه باید خطبه‌های خود را ایستاده بخواند و در دستش اسلحه یا مشابه آن باشد.
ما باید در ایام تعطیلات تمام كمبودهای فردی و اجتماعی خودمان را جبران كنیم. هم به جسم خود برسیم و هم به روح خود. آموزشهای ضروری را كه در ایام کار و تحصیل فرصت آن را نداریم، در زمان تعطیلی فراگیریم، از هنر یا حرفه‌ای كه فردا سبب نجات ما از فقر و بیكاری می-شود، غافل نشویم. به خصوص از هنرهایی كه علاوه بر هنربودن، یك تولید اقتصادی هستند. مثلا انواع بافندگی‌، دوزندگی و صنایع‌دستی كه برای خود و خانواده و كشور درآمدی فراهم می‌كند، غافل نباشیم. در تابستان‌ها یك حرفه و هنری بیاموزیم.
ورزش هم باید همراه با اخلاق و محبت و خدمت به دیگران باشد، نه وسیله‌ای برای فخرفروشی و آزار رساندن به دیگران.