تربیت
Tarbiat.Org

تأملی در نشانه های حتمی ظهور
نامشخص

حمله به عراق

درباره این که سپاه سفیانی پس از پیروزی در نبرد قرقیسیا به چه اقدامی دست خواهد زد، دو دسته روایت وجود دارد. بر اساس ظاهر برخی از روایات، سفیانی به صورت هم زمان با دو سپاه مختلف به مدینه و عراق یورش خواهد برد.(264) پیامبر اکرم (ص) در این باره فرموده اند:
....خرج علیهم السفیانی من الوادی الیابس.... فیبعث جیشین جیشا الی المشرق و جیشا الی المدینه...؛(265)
.....سفیانی از سرزمین خشک قیام می کند....او سپاهی را به مشرق (عراق) و سپاهی را به مدینه گسیل می دارد..... .
اما دسته دیگری از احادیث به یورش سفیانی به عراق و سپس به حجاز دلالت دارند،(266) از جمله امام باقر(ع) در روایت معتبری پس از اشاره به جنگ قرقیسیا فرموده اند:
... و یبعث السفیانی جیشا الی الکوفه و ....؛(267)
.... و سفیانی سپاهی را به کوفه گسیل می دارد... .
و در ادامه، جریان حمله سفیانی به مدینه را تشریح فرموده اند
به قرینه روایات دسته دوم، روایات دسته اول تنها درباره اصل حمله سفیانی به حجاز و عراق است، نه بیان تقدم یا تاخر زمانی آن ها.
یورش سفیانی به کوفه در روایات متعددی گزارش شده است.(268) در بیشتر این روایات، از حمله سفیانی به کوفه سخن به میان آمده است، اما بدون تردید مقصود از کوفه سرزمین های شیعه نشین عراق است؛ چنان که برخی از احادیث بر این مطلب تصریح کرده اند.(269) از جمله امام باقر(ع) در روایت معتبری فرموده اند:
ثم لا یکون له همه الا الاقبال نحو العراق...؛(270)
سپس سفیانی هدفی جز رفتن به سوی عراق ندارد... .
البته کوفه که یکی از کهن ترین مناطق شیعه نشین و نیز مرکز حکومت امام مهدی (عج) است، در نظر سفیانی جایگاه ویژه ای خواهد داشت، و از این رو، آماج حملات بیشتری قرار خواهد گرفت.
در احادیث متعددی از کشتار هولناک مردم این سرزمین به دست سپاه سفیانی گزارش شده است.(271) از جمله امام باقر(ع) در حدیث معتبری فرموده اند:
....یبعث السفیانی جیشا الی الکوفه و عدتهم سبعون الفا، فیصیبون من اهل الکوفه قتلا و صلبا و سبیا...؛(272)
....سفیانی سپاهی هفتاد هزار نفری را به کوفه گسیل می دارد. آن ها برخی از اهل کوفه را می کشند، برخی را به دار می آوزیند و برخی را اسیر می کنند.... .
امام باقر(ع) در روایت معتبر دیگری با اشاره به در امان ماندن بانوان از شر سپاه سفیانی، به شیعیان سفارش فرموده اند که خود را از چشمان سیاه سفیانی مخفی دارند و سپس به سمت مکه روانه شوند:
....یتغیب الرجال منکم عنه فان حنقه و شرهه انما هی علی شیعتنا و اما النسا فلیس علیهن باس ان شاالله تعالی. قیل: فالی این مخرج الرجال و یهربون منه؟ فقال: من اراد منهم ان یخرج یخرج الی المدینه او الی مکه او الی بعض البلدان. ثم قال: ما تصنعون بالمدینه و انما یقصد جیش الفاسق الیها و لکن علیکم بمکه فانها مجمعکم....؛(273)
.....مردان شما خود را از او مخفی کنند؛ زیرا خشم و کینه او تنها متوجه شیعیان ماست و تنها بر کشتن آن ها حریص است. اما به زنان ان شاالله آسیبی نمی رسد. پرسیده شد: مردان به کجا فرار کنند؟ فرمودند: کسانی که می خواهند به جایی بروند به مدینه یا مکه یا بعضی از شهرهای دیگر بروند. سپس فرمودندک در مدینه چه کار دارید (به مدینه نروید) چرا که سپاه فاسق قصد آن جا را می کند. بر شما باد رفتن به مکه! آن جا محل اجتماع شماست....
مضمون فوق را روایات دیگری نیز تایید می کنند.(274)
در روایات، از مقاومت حاکمیت عراق در برابر سپاه سفیانی، سخنی به میان نیامده است. این مطلب می تواند معلول آشفتگی سرزمین عراق و فقدان حاکمیت مقتدر باشد، و البته تنها در یک روایت با سند معتبری دارد،م از درگیری گروهی با سپاه سفیانی گزارش شده است. امام باقر (ع) فرموده اند:
...ثم یخرج رجل من موالی اهل الکوفه فی ضعفا فیقتله امیر جیش السفیانی بین الحیره و الکوفه....؛(275)
....سپس مردی از موالی اهل کوفه همراه با تعدادی اندک در برابر سفیانی قیام می کند، و فرمانده لشکر سفیانی، ا را میان حیره و کوفه می کشد... .
این احتمال نیز وجود دارد که نبرد قرقیسیا میان حاکمیت عراق و سپاه سفیانی باشد.(276) انگیزه حمله سفیانی به عراق را پیش از این بیان کردیم.(277)