تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

انسان اكنون زده و انسان آگاه به سنّت‌ها

در اینجا می‏خواهیم به بررسی این نكته بپردازیم كه خصوصیات دو لشكری كه در كربلا مقابل هم صف كشیدند چیست؟ و این خصوصیات از كجا ریشه گرفته است؟ خصوصیات لشكر عمرسعد و لشكر اباعبدالله(ع) از كجا سرچشمه گرفته است؟ در یك طرف جبهه «سنّت‌شناس» است و در طرف دیگر جبهه «اكنون زده» است، جبهه‏ای كه به اصطلاح بر حالاتشان «حالی خوش باش و به نظام فوق این عالَم نظر نكن» حاكم است و در طرف دیگر جبهه‏ای كه گرفتار حال و اكنون نیست و سنّت‏هایی را كه در عالَم حاكم است می‏بیند و امروز و فردا و اكنون را زودگذر و ناپایدار می‌بیند.
برای این‌كه اصل بحث روشن شود، مقدمتاً عرض می‏كنم كه ما دو نوع انسان داریم: اول انسان‌هایی كه گرفتار هوس خود هستند و عموماً شخصیت پراكنده‏ای دارند، دارای یك شخصیت واحد جهت‌دار نیستند، آدم‌های هر دم به كاری كه هر هوسی آن‌ها را به یك طرف می‏كشاند، و شما كم و بیش با این افراد روبه‌رو بوده‏اید، این‌ها آدم‌های «اكنون زده» هستند هر لحظه به صورت وضع موجود هستند و بصیرت و خودآگاهی و توجه به سنن پشت حادثه‏ها در شخصیت آنان جایی ندارد، این چیزی است كه من و شما بارها با آن روبرو شده‏ایم و نگران هستیم كه خود ما به این صورت در نیاییم. نوع دوم انسان هایی هستند كه وحدت شخصیت دارند، شخصیتشان جهت‏گیری و عزم دارد، از طریق ارتباط با احدیّتِ حضرت حق به وحدانیّت شخصیت رسیده‏اند. حضرت حق «اَحَد» است یعنی در مقابل عالم ماده كه كثرت است، او «اَحَد» است، ذات احدی، وحدت محض است، انسان‌های متعالی به اندازه‏ای كه به حق نزدیك شوند - برعكس انسان‌های هوس‌زده غیر منسجم- انسان‌های منسجم و یك شخصیتی می‏شوند، هیچ‌وقت این انسان ها را نمی‏توان با هوس ها، تكان داد به قول مولوی:
مر سفیهان را رباید هر هوا

زان كه نَبْوَدْشان گرانی قوا

بقاء و ثبات فقط از آن خداست، انسان های متعالی به اندازه‏ای كه به بقاء و ثباتِ حق نزدیك هستند، باقی و ثابت هستند، این انسان‌ها از طریق ارتباط با ذات احدی به یك مقام ثبات می‏رسند، این‌ها عملاً انسان‌هایی هستند كه یگانگی و انسجام شخصیت دارند و لذا بیشتر با سُنن ثابت هستی به سر می‏برند، از حادثه‏ها می‏گذرند و به قاعده‏ها نظر دارند. این دو نوع انسان است كه همواره ما با آن‌ها روبه‌رو بوده‏ایم و همیشه هم طالب آن هستیم كه از نوع دوم باشیم و هیچ وقت هوس های مختلف ما را به هر راهی كه می‏خواهند نكشانند. انسان‌هایی كه مقابل حضرت سیدالشهداء(ع) هستند، انسان‌های اكنون‌زده‌اند و میل‌هایشان آن‌ها را بازی می‌دهد به گفتة عقّاد «یُحاربُ قَلْبَهُ لِاَجْلِ بَطْنِه»(119) یعنی با خودش به جهت شكمش می‌جنگد و اصلاً برنامه‌ای برای خود ندارد كه بر اساس آن برنامه، زمانه را كنترل كند، بلكه اسیر زمانه است. حال اگر زمانه از آن مسلم‌بن‌عقیل است با مسلم است، و اگر زمانه از آن عبیدالله است، با عبیدالله است.