تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

خوش‌بینی بی‌جا و یأسِ پایدار

خوش‌بینی به روش و نهضت حسین(ع) یك واقع‏شناسی عمیق است كه همواره جواب می‏دهد ولی امیدِ به نتیجه رسیدن حاكمیّت معاویه‏ای و یزید، یك خوش بینی كودكانه «اكنون زده» است و حكمت حسینی توان ارائه چنین نكته‏ای را دارد تا ما با یك خوش‌بینی بی‌جا ناگهان با یك یأس پایدار روبه‌رو نشویم.
چرا انقلاب اسلامی ایران نتیجه داد؟ مگر شاه فكر نكرد حركت امام خمینی(ره) در سال 41 با جوّی كه ضد امام ساختند تمام است؟ ولی اشتباه كرد، بعد كه دید حركت امام تمام نشد شروع به سركوب كردن نمود. و به دنبال آن جریان 15 خرداد 42 به وجود آمد، و پس از آن در سال 43 امام را تبعید كرد و فكر كرد انقلاب تمام است، پس از آن یك‌مرتبه در سال 56 در مقابله با تجلیل مردم از رحلت حاج‌آقامصطفی مقاله «رشیدی مطلق» را در توهین به امام نوشت. وآن‌چنان مردم به‌جهت توهین به امام با رژیم مقابله كردند كه شاه شوكه شد. شاه قبلاً فكر می‏كرد انقلاب تمام شده است ولی متوجّه شد كه ملت به امام‌خمینی (ره) وفا دارند و یك‌مرتبه كشور منفجر شد، دستور داد كه مردم را بكشید لذا خودش نابود شد. آیا می‏شود كه نهضت حسین(ع) موفق نشود؟ اگر كسی معنی نهضت و روش حسین(ع) را فهمید، محال است به نتیجه نرسد، البته بصیرت حسینی لازم است تا موفقیت روش حسینی را ببینیم وگرنه ممكن است یك آدم ساده ‏بگوید امام را كه تبعید كردند، پس كار تمام شد ولی مسئله چیز دیگری است. بنابراین از این جمله به آسانی نگذرید، كه خوش‌بینی به روش و نهضت حسین(ع) یك واقع‏شناسی عمیق است كه همواره نتیجه می‏دهد ولی امید به نتیجه رسیدن حاكمیّت معاویه‏ای و یزیدی یك خوش بینی كودكانة «اكنون زده» است. كسانی مثل رضاخان و پسرش و حسن‏البكر و صدام را دیدید كه با خوش بینی كودكانه گفتند ما موفق شدیم. حكمت حسینی توان ارائه چنین بصیرتی را دارد تا در چنین شرایطی فریفته نشویم و با یك خوش‌بینی بی‏جا ناگهان با یك یأس پایدار روبه‌رو نگردیم.
نكته‏ای كه شایسته است عزیزان روی آن دقت كنند این است كه متوجّه باشند شاید نود درصد مردم دنیا، امروز در یأس زندگی می‏كنند و شاید اگر خود شما در جان خودتان خوب دقت كنید می‏بینید گاهی در یأس به سر می‏برید و تحرّك زندگی همراه با یك نشاط، برای رسیدن به نتایج متعالی در شما وجود ندارد. نهضت حسینی می‏گوید: اگر من را بشناسی، با یأس پایدار روبه‌رو نخواهی شد. چقدر بصیر هستند كسانی كه خوش‌بین نیستند به آن‌چه باید خوش‌بین نباشند، و امیدوارند به آن‌چه باید امیدوار باشند. دو نكته را در نظر داشته باشید: اول این‌كه؛ چقدر عاقلانه است آدم متوجّه باشد راه غیر حسین(ع) هیچ وقت و به هیچ وجه نتیجه نمی‏دهد و دوم این‌كه راهی كه بتوان از آن نتیجه گرفت، وجود دارد. این نكته‏ای است كه دنیا در فهم آن مشكل دارد، شما به كتاب‏های «علوم اجتماعی دنیا» نگاهی بیندازید، همه دم از ناامیدی می‏زنند به این جمله دقت كنید كه می‏گوید: «حالا كه هیچ راه دیگری وجود ندارد، پس باید همین را كه هست بپذیریم» این خیلی بد است مثل این است كه بگوییم حالا كه هیچ غذایی وجود ندارد باید این غذای گندیده را بخورم!! آقاجان مریض می‏شوی، مسموم می‏شوی، می‏گوید: راه دیگری نیست. شما هم اگر به حسین(ع) متصل نبودید همین طور بودید، حكمت حسینی می‏گوید: راه دیگری هم هست.