تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

اهمیّت تحلیل حادثة كربلا

همه عزیزانی كه ما در خدمتشان هستیم - یعنی شیعه‏های مكتب اهل‏بیت(ع)- كم و بیش حادثه كربلا را می‏شناسند. ائمه(ع) از ما خواسته‏اند كه در بارة كربلا فكر كنیم، به ما دستور داده‏اند كه حتی اگر دو نفر كنار هم می‏نشینید از فرهنگ اهل‏بیت صحبت كنید. به فرموده علماء دین آنچه كه در توجه به واقعة كربلا ما را نجات می‏دهد، تحلیل حادثه كربلاست. همان روزی كه واقعه كربلا به وقوع پیوست، عبیدالله‏بن‏زیاد كربلا را تحلیل كرد و گفت: «خدا می‏خواست كه ما پیروز شویم»، و این هم نوعی تحلیل است! یعنی دشمن نمی‏گذارد كه ما تحلیل مناسب كربلا را به راحتی به دست آوریم؛ همه می‏دانند در كربلا چه گذشت، اكثر اخباری كه از كربلا به دست ما رسیده است، شیعه و سنی قبول دارند و در متون تاریخی فریقین مطرح است. اشكال كار در تحلیلِ غلط كربلاست. اگر می‏خواهید به این نسل و خودتان خدمت كنید، روی سه نكته باید حسّاس باشید؛ یكی این‌كه از خودِ حادثه كربلا به خوبی شناخت و تحلیل صحیحی داشته باشیم تا با تحلیل‏های غلط، چیزی را حذف یا اضافه نكنیم، بلكه تماماً با خود كربلا روبه‌رو باشیم. دیگر این‌كه باید به این نكته توجه كرد كه كربلا را چه كسی به وجود آورده است؟ آیا صرفاً یك آدم خوب آن نهضت را به‌وجود آورده، یا امام معصومی كه تمام حركات و سكناتش باید برای ما ملاك باشد و به ما الگو بدهد در آن نهضت نقش اصلی را داشته؟
گاندی می‏گوید: «من به حسین(ع) اقتدا می‏كنم».آری این نكتة قابل تقدیری است ولی آیا شیعه هم مثل گاندی امام‌حسین(ع) را قبول دارد؟ شیعه می‏گوید: «حسین حق است» و گاندی می‏گوید: «حسین خوب است». در نظر گاندی كار حسین(ع) خوب است، اما آیا حق هم است؟ اگر می‏خواهید از كربلا محروم نشوید، باید متوجّه باشید كه كربلا را چه كسی به وجود آورد؟ كربلا را یك امام بر حق به وجود آورد و نه یك انسان خوب، خوب بودن كافی نیست، اگر امام را فقط خوب دانستید، حق امام اداء نشده است.
كربلا را نمی‏توان از چشم مورّخین تحلیل كرد. به‌عنوان مثال؛ «طبری» امام(ع) را آدم خوبی می‏دانسته و از این زاویه وقایع كربلا را ذكر نموده‏است، اما «طبری» كربلاشناس نیست، او یك شافعی است. پس؛ از این نكته غفلت نكنید كه كربلا توسط یك امام حقّ‏، ساخته و پرداخته شده است.
نكتة سوم این‌كه؛ كربلایی كه یك امام معصوم آن را به‌وجود آورده است، چرا به وجود آمده؟ چه پیامی دارد؟ بنیاد آن چیست؟ بعد از آن چه شد؟ می‏بینید كه هزاران نكته در این‌جا نهفته است.
مسئله‏ حائز اهمیت این‌كه كربلا، جهان انسانی را از پوچی نجات داد و به همین جهت هم برای این سلسله بحث‌ نام «كربلا، مبارزه با پوچی‌ها» برگزیده شد. در نگرش به حادثه كربلا، بنده روی شخص یزید تأكید ندارم، روی معاویه تأكید دارم.(76) معاویه؛ فرهنگی است كه حادثه كربلا را به وجود آورد و یزید فرزند نادانی بود كه نفهمید پدرش چه كار خائنانه‏ای كرد.