تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

به خدا؛ پوست خود را دریدی و گوشت خود را كندی

نمی‌گوید پوستت را می‏درم، بلكه كار را قیامتی می‏كند و او را با خدا رو در رو می‏بیند.
روزی كه رسول خدا و خاندان او و پاره‌های تن او در سایة رحمت خدا آرمیده باشند، تو با خواری هر چه بیشتر پیش او خواهی ایستاد. آن روز، روزی است كه خدا وعدة خود را انجام خواهد داد و این ستمدیدگان را كه هریك در گوشه‏ای به خون خود خفته‏اند گردهم خواهد آورد، او خود می‏گوید:«وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ اَمْواتاً بَلْ اَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ». اما پدرت معاویه كه تو را این چنین به ناحق بر گردن مسلمانان سوار كرد؛ آن روز كه دادخواه محمّد(ص) و دادگر خدا و دست و پای تو در آن دادگاه گواه می‏باشد، خواهد دانست كدام یك از شما بدبخت‌تر و بی‌پناه‌تر خواهند بود.
حضرت زینب‏‏(س) این مقدمات را چیدند و سپس با قاطعیت مطالبی را بیان می‏كنند. قاطعیت پیامبران، یعنی ظهور حق. به همین دلیل، حق اگر پایدار شود قاطعیت پایدار می‏شود. اما ظهور غضب، غضب منهای كنترل حق، معلوم نیست كه سقوط دشمن را به دنبال داشته باشد. به عنوان نمونه در نهضت امام خمینی‏(ره) شما این را می‏دیدید كه امام خمینی‏(ره) هر قدمی برمی داشت شاه به سقوط نزدیك تر می‏شد. شاید یادتان باشد كه شاه آمد و گفت: صدای انقلابتان را شنیدم. این جمله یعنی قبول كردیم كه شما انقلاب كردید و ما هم موظفیم كوتاه بیاییم و امام با قاطعیت ‏گفتند: شاه باید برود. البته به نحوی می‏گفتند كه ادب اسلامی و صفای برخورد، از بین نرود.
حضرت زینب‏(س) در ادامه فرمودند: «یزید ای دشمن خدا! به خدا تو در دیده من ارزش آن را نداری كه سرزنشت كنم یا تحقیرت نمایم. امّا چه كنم اشك در دیدگان حلقه زده و آه در سینه زبانه می‏كشد. پس از آن‌كه حسین(ع) كشته شد و لشكر شیطان ما را از كوفه به بارگاه گروه بی‌خردان آورد، تا با شكستن حرمت خاندان پیغمبر پاداش خود را از بیت‌المال مسلمانان كه حاصل دست‌رنج زحمت‌كشان و ستمدیدگان است بگیرد، پس از آن‌كه دست این دژخیمان به خون ما رنگین و دهانشان از پاره‌گوشت‌های ما آكنده است، پس از آن‌كه گرگ‌های درنده بر كنار آن بدن‌های پاكیزه جولان می‏زدند، توبیخ و سرزنش تو چه دردی را درمان می كند؟ اگر گمان می‏كنی با كشتن و اسیر كردن ما سودی به‌دست آورده‏ای به زودی خواهی دید، آنچه سود می‏پنداشتی جز زیان نیست. آن روز جز آنچه كرده‏ای حاصلی نخواهی داشت.