تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

شیعه به رهایی می‌اندیشد و نه به تسلیم

در فرهنگ امویِ رضاخانی، یك عقیده بود كه دائم تبلیغ می‏شد و آن این‌كه اگر جانتان را می‏خواهید حفظ كنید دم نزنید. ولی شیعه‏ای كه حسین(ع) داشت در آن سایه شوم به رهایی فكر می‏كرد و نه به تسلیم. و اگر در شبیخون فرهنگی موجود بخواهند باورها را به آن جا بكشانند كه دیگر فرهنگ غارتگرانِ سرمایه‏های معنوی، همه‏جا را گرفته‌اند و چنین القاء كنند كه تسلیم شدن، آبرومندانه‏ترین كاری است كه می‌توان انجام داد، بدانید كه ما را از حسین(ع) جدا كرده‏اند. و اینها شیطان‌هایی هستند كه آواز یأس می‏خوانند تا ما را تسلیم پَلَشتی و ماده‏گرایی كنند و از درخشندگی همچون مولایمان حسین(ع) محروممان سازند. پایبندی به ارزش‌ها راه و طریق حسین(ع) است و وسیلة نجات ما در تمام تاریخ بشر، در هر اجتماعی كه باشد.
هیچ‌وقت، هیچ‌چیز عوض نمی‏شود در حدّی كه ما مجبور شویم به اسلام پشت كنیم.
هیچ‌وقت، هیچ‌چیز عوض نمی‏شود در حدّی كه ما مجبور شویم از حسین(ع) جدا شویم.
هیچ‌وقت، هیچ‌چیز عوض نمی‏شود در حدّی كه ما مجبور شویم از انقلاب و امام عزیز و ولایت فقیه كه ادامة راه امامان است جدا شویم.
هیچ‌وقت، هیچ‌چیز عوض نمی‏شود در حدّی كه ما مجبور شویم از ارزش‌های الهی انقلاب جدا شویم.
وگرنه به خودمان پشت كرده‏ایم و در زیر لگد هوس و روزمرّگی له می‏شویم. «زمانه عوض شده است» یعنی چه؟ «خواست مردم تغییر كرده است» یعنی چه؟ حق همیشه حق است و حسین(ع) حیات همیشه بشریّت است، و تغییرپذیر نیست و محال است خواست بنیادین مردم، یعنی اصیل‏ترین و عمیق‏ترین خواسته مردم، دینداری و محبّت به حسین(ع) نباشد. اتفاقاً اسلام و كربلا پاسخگوی عمیق‏ترین خواسته مردم است.
در انقلاب اسلامی هم عدّه‌ای غرب‌زده و تازه به دوران رسیده با امید واهی می‏خواهند در تغییر فرهنگ ایران اسلامی همان كاری را بكنند كه رضاخان با تمام قدرت و امید شروع كرد. ای كاش این‌ها می‏دانستند كه شیعه به رهایی فكر می‏كند نه به تسلیم. شیعه همیشه به حق فكر می‏كند، نه به تسلیم شدن به وضع موجود. بنابراین این‌ها باید بدانند كه نتیجه نمی‏گیرند و در این حالت است كه آیه «اِنَّ كَیْدَ الشَّیْطانِ كانَ ضَعیفاً»(34) معنی خود را می‌نمایاند.