تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

در كربلا به كجا نگاه می‏كنید؟

در كربلا كجا را نگاه می‏كنید؟ ما اكثر وقت‏ها در بحث كربلا به صحنه عاشورا نگاه می‏كنیم ولی به فرهنگی كه در پشت و پهلوی این فرهنگ موجود است نگاه نمی‏كنیم. حضرت زینب(س) در كربلا به سقیفه نگاه می‏كند، یعنی به پنجاه سال پیش(15) نگاه می‏كند، ما باید در كربلا نگاه‌مان را باز كنیم و فرهنگ آن زمان را ببینیم وبعد برای امروز خودمان از آن درس، بلكه درس‏ها بگیریم.
نسلی در صحنه است كه در بین عهد الهی صدر اسلام، با آن همه سادگی و بندگی و حیرت، با آسمان و غیب همراه بود و بین عهد پرتجمّل و تزویر معاویه، سرگردان مانده است، نه می‏تواند دل از آن بركند و نه می‏تواند از این به در آید، و حسین(ع) پیام بلند نجات آن عصر شد، تا راه دل‌سپردن به عهد پیامبر(صلوت‌الله‌علیه‌و‌آله) را به بشریّت بیاموزاند.
جوان امروز ما از طرفی به یاد فرهنگ بسیجیان و امام و شهداء است و دل در هوای آنان دارد، و از طرفی بعضی از مسؤولانِ پرتجمّل و كسانی را می‌بیند كه به اسم انقلاب، ثروت‏های بادآوردة دولتی دست و پا كرده‌اند، و در این میان سرگردان می‏شود و اگر از این نسل، حسین(ع) را نگیریم، به یزید وغرب نزدیك نمی‏شود و نه‌تنها سرگردان نمی‏ماند، بلكه صدای بلند اعتراضی می‏شود بر آنهایی كه دارند جامعه را از عهد امام و بسیجیان جدا می‏كنند و از همین طریق است كه جامعه اصلاح می‏شود و زندگی این جوانان معنای واقعی به خود می‏گیرد. عمده آن است كه بدانیم باید توجّه خود را به فرهنگی جلب كنیم كه بتواند امروز ما را درست تحلیل نماید، تا بدانیم چه تفكّری است كه می‏خواهد عهد الهی جامعه را به غفلت بكشاند. در سقیفه گفتند مردم را به خود واگذارید ولی سیاسیون غیرِالهی عنان را به‌دست گرفتند و در این راستا، امامت حذف شد و جامعه به غفلت و سرگردانی دچار گشت. بیایید كاری بكنید كه آن تجربة تلخ كشته شدن امام معصوم(ع)؛ یعنی شهادت تجسّم معنویت، دوباره تكرار نشود. حسین(ع) در سقیفه كشته شد، هر انسان معنوی كه پس از رحلت پیامبر(ص) كشته شد، ریشه در سقیفه دارد؛ چه علی(ع) در محراب و چه شهیدان جنگ هشت‌ساله و چه شهدای حج؛ و هر حاكم ظالمی كه بر بشریّت تحمیل گشت نیز ریشه در سقیفه دارد، چه معاویه باشد و چه رضاخان و ما فعلاً به معاویه می‌نگریم تا همة انحراف‌هایی را كه با جدایی از عهد محمّدی(ص) به‌وجود آمد نگریسته باشیم. در آن وقت است كه به من اعتراض نمی‌كنی چه ربطی بین سقیفه است با شهدای مظلوم جنگ هشت‌ساله.
این آخرین فراز صحبت در این جلسه است؛ التفات بفرمایید:
با جوّ‌سازی می‏گفتند: مردم را به حال و ارادة خودشان واگذارید، شما را با مردم چه‌كار؟ و اگر خوب دقت می‌كردی، متوجّه می‌شدی این یعنی مردم را آشكارا به نیستی كشاندن و بردگی آنها را در نظام اموی جاودانه كردن، چون كلمة حقّی را در فضایی باطل، شعار می‌دادند و حسین(ع) دیواره‏های این بردگیِ جاودانه را ویران كرد و وسوسه‏ها و تهمت‏های بی‏تفاوتی نسبت به مردم را به چیزی نگرفت و فرهنگ غم‌خوارگی برای مردم را قوّت بخشید، تا مردم فقط در زمین نمانند و از آسمان محروم گردند.
فضای بی‏تفاوتی را چه كسانی شایع می‏كنند؟ حسین‌بن‌علی(ع) اگر می‏خواست بی‏تفاوت باشد، حكومت معاویه و یزید با همان فرهنگ خاصّ خودش تداوم پیدا می‏كرد. بی‏تفاوتی در جامعة دینی، یعنی اجازه دهیم كه فرهنگ غیر دینی در جامعه خانه كند. هنر این است كه حسین‌گونه، آری؛ حسین‌گونه، و نه به گونه‏ای دیگر، با چنین فرهنگی مقابله كنیم و چنین مقابله‏ای حكمت حسینی را با همه عمق و سوز و شور و حكمتش می‌طلبد و روح نهضتِ خدمت‌رسانی به مردم با نیّت نزدیكی به حسین(ع)، همة حیله‌های دشمن را خنثی می‌كند. إن‌شاءالله.
«والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته»