تربیت
Tarbiat.Org

کربلا مبارزه با پوچی‌ها
اصغر طاهرزاده

مقدمه

باسمه‌تعالی
1- كتاب حاضر حاصل مجموعه‌ای از سخنرانی‌های استادطاهرزاده است كه تحت ‌عنوان «كربلا؛ مبارزه با پوچی‌ها» در محرم سال‌های 1419 و 1420 ق (1377 و 1378 ش) ایراد گردیده و از نوار پیاده شده است. در عین تنظیم و ویرایش، سعی بر آن بوده كه فضای سخنرانی و حالت حضوری آن محفوظ بماند، تا خواننده صِرفاً نظاره‌گر حادثه نباشد، بلكه خود را در صحنه و در كنار امام‌حسین(ع) و سایر یاران حضرت احساس كند.
2- كربلا واقعه‌ای است كه پس از توجه به متن تاریخی آن، باید به بررسی ریشه‌ها و نتایج آن پرداخت. زیرا تحلیل هر حادثه‌ای نتیجة حقیقی آن‌را به ما ارائه می‌دهد. لذا كتاب حاضر صِرفاً به نقل حادثة كربلا نپرداخته، بلكه سعی بر نگرش تحلیلی به واقعه دارد.
3- در كتاب سعی شده به بسیاری از سؤالاتی كه ممكن است نسبت به حادثة كربلا پیش آید، جواب داده شود. مثل این‌كه؛ آیا امام(ع) می‌دانستند شهید می‌شوند یا نه؟ یا این‌كه اگر امام(ع) برای احیاء دینِ جدّشان پا به عرصة امر به معروف و نهی از منكر گذاشتند، چرا در رویارویی با حرّ فرمودند: اگر مردم كوفه نمی‌خواهند، برمی‌گردم؟ و چراهایی از این قبیل.
4- در كتاب سعی شده جایگاه شعارهایی از قبیل «فَیاسُیوف خُذینِی» و یا «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنِی» و ... در فضای فرهنگی كربلا تحلیل بشود.
5- كتاب؛ نهضت كربلا را به‌عنوان آینده‌ای در مقابل خواننده قرار می‌دهد تا خواننده دائماً جایگاه خود و جامعه و انقلاب اسلامی را ارزیابی نماید و نسبت به وضع موجودِ جامعه، به‌خصوص در رابطه با فرهنگ مدرنیته، تحلیل داشته باشد و كربلا را عبرتی برای تعالی هرچه بیشتر انقلاب اسلامی قرار دهد.
6- همان‌طور كه در متن كتاب ملاحظه می‌كنید؛ مطالب با دو قلم و با سطور كوتاه و بلند تحریر شده، تا خواننده متوجّه متنِ تهیه شده توسط استاد و شرحی كه بعد از آن متن داده‌اند، بشود.