تربیت
Tarbiat.Org

علل تزلزل تمدن غرب
اصغر طاهرزاده

محاسبه‌ای غلط

خداوند می‏فرماید: «وَیسْتَعْجِلُونَكَ بِالْعَذابِ وَلَنْ یخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ اِنَّ یوْماً عِنْدَ رَبِّكَ كَاَلْفِ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ»؛(125) ای پیامبر! به تو می‏گویند پس عذابی كه به ما وعده داده بودی كجاست؟ و از سر استهزاء، نسبت به آن تعجیل می‏كنند، در صورتی كه خداوند هرگز از وعده‏اش تخلف نمی‏كند و كسانی را كه قلب حسی داشته و ضد نظام هستی موضع‌گیری می‌کنند حتماً مضمحل می‏كند.
نظام الهی به‌گونه‏ای خلق شده است كه نشان می‌دهد تمدن غربی در آن نابودشدنی است. ولی این‌ها عجله دارند و كم‌حوصله هستند و در محاسبه‌ای غلط، بقاء چند ساله‌ی گذشته‌ی خود را ملاك ادامه‌ی حیات آینده گرفته‏اند، و تصور می‏كنند شبانه روز هم برای خدا همین بیست و چهار ساعت است، در صورتی كه یك روز نزد خدا مثل هزار سال شماست. در منظر قرآن با ملاک‌های قرآنی هم‌اکنون می توان نابودی فرهنگ غربی را دید، گرچه عده‏ای با تمسخر می‏گویند؛ با محرم و صفر و روزه و ... می‏خواهند غرب را نابود كنند! امام خمینی‏«رضوان‌الله‌علیه» در محرم سال 1357 فرمودند: كه این ماه، ماه سرنوشت و ماه پیروزی خون بر شمشیر است. «سولیوان» سفیر آمریكا در ایران در خاطرات خود می‏گوید: در همان سال وقتی به نزد شاه رفتم بسیار ناراحت بود، علت ناراحتی او را پرسیدم، گفت: اگر ما از این محرم جان سالم به‌در ببریم مشكل‌مان حل می‏شود. امام‏«رضوان‌الله‌علیه» به‌خوبی می‏دانستند چه می‏گویند و شاه هم نقاط ضعف خود را می‏شناخت. الان هم غرب و به خصوص آمریكا نقاط ضعف خود را می‏داند، وگرنه این‌همه انرژی برای مقابله با نظام اسلامی معنی ندارد.
امروز در غرب دو بحران وجود دارد: یكی بحرانی كه در درون تمدن غرب بروز كرده که منقطع‌شدن آن فرهنگ از عالم غیب و معنویت است و بحران بسیار مهمی است. بحران دوّمی که آن تمدن را با جهان درگیر کرده این تصور است که فکر می‌کند باید ارزش‌های مورد نظرش در همه‌ی جهان همه‌گیر شود و اصرار بر حاکم‌کردن آن ارزش‌ها دارد. بحران ناشی از برخورد تمدن غربی با تمدن‌های دینی و سنتی، شکستن شیشه‌ی عمر فرهنگ غربی را در پیش دارد. جنگ تمدن‌ها پوششی است که در زیر آن جنگ فرهنگ غربی با فرهنگ معنوی نهفته است، و مسلّم فرهنگ دینی بر فرهنگ مادی پیروز می‌شود.