تربیت
Tarbiat.Org

علل تزلزل تمدن غرب
اصغر طاهرزاده

سخنى با خواننده

1- با نگاه به فهرست كتاب‌ متوجه خواهید شد این كتاب بر فرهنگ دنیاى متجدد نقد اساسی و زیربنایی دارد، شاید گفته شود طرز فكر گوینده، مدرن و امروزى نیست. اما سؤال این است كه آیا متوجه یأس عمیقى كه تمدن مدرن به جان انسان مدرن فرو كرده است، شده‏اید؟ یأسِ از رسیدن به شکوفایی ابعاد روحانی انسان. این كتاب تلاش دارد تا اولاً؛ خواننده را نسبت به جایگاه این یأس آگاه کند. ثانیاً؛ نگرانى ما را از ادامه‌ی حیاتِ جداى از تمدن غرب، از بین ببرد. و امید به امكانِ حیاتِ توحیدى و زندگى حقیقى را رشد دهد، و جایگاه تحقق حیات توحیدى را در این دنیاى سراسر بحران روشن نماید، تا نه از آن یأس‌ها جاى پائى در زندگى بماند، و نه زندگی توحیدى غیرقابل دسترس گردد.
2- آیا حداقل نباید جرأت تفكر كردن در افقى ماوراء این تمدن را داشته باشیم؟! یا به خود جرأت دهیم قبل از این‌كه با سنگِ غیر مدرن‌بودن، اندیشه‏های نقد غرب را مورد اصابت قرار دهیم، به آن اندیشه‌ها گوش فرا دهیم تا فکر نکنیم با نفی فرهنگ غربی همه چیز از دست مى‏رود. مگر در دوران جدید چیزى براى انسانیت مانده است كه نگران از بین‌رفتن آن باشیم؟ فرهنگ غرب طوری اندیشه‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده که انسان باور نمى‏کند راه دیگرى براى صحیح زندگى‌كردن هست و لذا است که زهر فرهنگ غرب را به عنوان غذا مى‏پذیرد تا از گرسنگى نمیرد زیرا در حال حاضر انسان‌ها راه دیگرى براى رفع گرسنگى به ذهن نمى‏آورند و تبلیغات غربى اجازه نمى‏دهد كه راه دیگرى را تصور كنند، به طوری که تصور هر راه دیگرى را آرزوى وَهمى و غیرمنطقى مى‏دانند، درحالی‌كه با مطالعه‌ی این كتاب و امثال آن، متوجه خواهید شد آرزوى زندگى توحیدى، یک آرمان منطقى و قابل تحقق است. البته انتظار این است که این نوع مباحث را چیزی در کنار زندگی نپنداریم، بلکه آماده باشیم تا رویکرد خود را به‌طور کلی تغییر دهیم.
تجربه نشان می‌دهد كه بحث‌هاى احساسی و راه حل‌های كوتاه‌مدت برای نجات از بحران بزرگ، راه حل‌هایی هستند كه انسان‌ها را از سرگردانی که در آن هستند غافل مى‏كند و یأس آزادشدن از بحران را عمیق‏تر مى‏نماید.
3- شناخت اشکالات فرهنگِ بعد از رنسانس و به میدان‌آمدن تفكر اومانیستى، موضوعی است كه سال‌ها است امثال «هایدگر» و «اشپنگلر» و «كى‌یركه‌گور» و دیگر منتقدین فریاد اعتراضشان را نسبت به آن بلند كرده‌اند و به حق هم سخنان مفیدی در نقد غرب ارائه دادند و روحِ آماده‏گرى را بر سر راه بشر قرار دادند. اما این‌كه پس از پشت‌كردن به دنیاى مدرنیسم چگونه باید زندگى كنیم، موضوع دیگرى است كه مباحث این كتاب همت خود را بیشتر بر موضوع دوم گذاشته است تا پس از آن‌كه انسان‌ها با اندك تأمل متوجه فروریختن همه‌ی کرامت‌ انسانی توسط فرهنگ مدرنیته شدند، با آواى یأس‌آلودِ این‌که «راه دیگرى نیست»، خود را محكومِ این اضمحلال نپندارند، بلكه متوجه شوند خداى‌شان -كه ربّ‏العالمین است- هرگز آن‌ها را تنها نگذارده و مى‏توانند پس از پشت‌كردن به دنیاى مدرن راهی جهت یك زندگى با نشاط و پرثمر در جلو خود بیابند. و انگیزه‌ی ما از انتشار این كتاب توجه به قسمت دوم مطلب است؛ گفت:
آه زندانى این دام بسى بشنیدیم

حال مرغى كه رهیده است از این دام بگو

4- پس از مطالعه‌ی كتاب متوجه خواهید شد كه نقد تمدن جدید به معنی ارزیابى آن چیزى است كه «هست» و نظر به آن چیزى دارد كه «مى‏تواند باشد» و نیز توجه به استعدادها و امکاناتی است كه خداوند براى ما قرارداده و ما از آن كم‌تر استفاده مى‏كنیم.
در تمدن غربی انسان همواره از فهم نیروى راستین خدادادى خود بى‏بهره مانده و به مقاصد اصیل دل نمى‏بندد و فطرت و شریعت براى او كهنه شده و از این رو با پائین‏ترین و فرسوده‏ترین مرتبه وجود مى‏خواهد عمر خود را به انتها برساند و لذا همواره گرفتار بحران بوده و هست و براى رفع این بحران از منبع لایزال غیب هیچ بهره‏اى نمى‏برد و به همین جهت باز بحران دیگرى مى‏آفریند و بیشتر از قبل از افق‌هاى قدسى دور مى‏شود.
مباحث كتاب؛ شما را از زمیـن جدا نمى‏كند، بلكه نوع برخـورد با زنـدگى زمینـى را -آن‌طور كه از آسمان جدا نشویم- پیشنهاد مى‏كند. پس بحث بر سر دعوت به یك زندگى سالم است نه جداشدن از زندگى و فروافتادن در انزوا. در همین راستا گروه فرهنگى المیزان وظیفه خود دانست به نشر مباحثی که در پیش رو دارید بپردازد. این مباحث در حین تفسیر آیه 46 سوره حج مطرح شد که پس از پیاده‌شدن از نوار و تکمیل آن توسط استاد خدمتتان عرضه می‌شود. به امید آن‌كه مورد قبول خداوند قرار گیرد و افقى روشن و امیدوار كننده درمقابل خوانندگان عزیز گشوده شود. إن‏شاءالله.
جهت استفاده بیشتر از مباحث كتاب توجه خوانندگان عزیز را به تذكرات ذیل جلب مى‏نمائیم:
1- خوب است که مطالعه‌ی کتاب «نگرشی بر تکنولوژی از دریچه‌ی بینش توحیدی» را به عنوان مقدمه‌ی این کتاب قرار دهید و کتاب «فرهنگ مدرنیته و توهّم» و مباحث «تمدن‌زایی شیعه» را بعد از این کتاب مطالعه بفرمایید.
2- پرسش‌ها و پاسخ‌هایى كه بعد از طرح بحث در کتاب مطرح شده مى‏تواند درجمع بندى نگرش شما نسبت به مباحث كارساز باشد.
3- برای این‌که عزیزان متوجه شوند دغدغه‌ی سخنران در نپذیرفتن فرهنگ غرب از كجاست و چشم بر چه افقى انداخته و اصلاً چرا شیعه به راحتى تسلیم وضع موجود نمى‏شود؛ به مباحث مهدویت، به‌خصوص به کتاب «جایگاه و معنی واسطه‌ی فیض» رجوع فرمایید.‌
گروه فرهنگی المیزان