تربیت
Tarbiat.Org

بصیرت فاطمه‌زهرا(س)
اصغر طاهرزاده

كالبدشكافی حادثه

به بیان دیگر حضرت می‌خواهند بفرمایند پس از رحلت رسول‌خدا(ص) شرایطی فراهم نشده كه یك انسان متدین كه رضایتش نشانة رضایت خدا است، بتواند آن را بپذیرد و شرایط موجود آن‌چنان نیست كه انسان‌ها بتوانند به مقصد خلقت خود، یعنی بندگی خدا دست یابند.
عزیزان باید عنایت داشته باشند كه سخنان دختر رسول‌خدا(ص) دارای پیام تاریخی است. بعضی از گویندگان محترم در فضایی این جملات را مطرح می‌كنند كه نتیجة سوء به‌بار می‌آورد، گویا حضرت‌زهرا(س) در حین ایراد سخنان، یك انسان دل‌مرده و شكست‌خورده‌ای است كه دارد در مقابل زنان مهاجر و انصار كه به عیادتشان آمده‌اند، ناله و افغان سر می‌دهند، در حالی‌كه فضای سخن، فضای اعتراض و روشنگری و احساس مسؤلیت نسبت به آیندة اسلام است. ایشان پس از رحلت رسول‌خدا(ص) احساس می‌كند باید اسلام را از بحرانی كه پیش آمده به سلامت حفظ كند و به جلو ببرد. حضرت زهرا(س) می‌خواهند بفرمایند آن شرایطی كه با حضور مقدّس پیامبر خدا(ص) پایه‌ریزی شد كه می‌تواند انسان خاكی را تا اوج افلاك بالا ببرد و با روی كار آمدن علی(ع) ادامه می‌یافت با عدول از علی(ع) از میان رفت، تا آیندگان بفهمند به خودی‌خود اسلام كارآیی لازم را برای رشد انسان و اصلاح اجتماع انسان‌ها دارد، منتها اگر از مسیر اصلی خود منحرف نشود. اگر فردا در جامعة اسلامی با انسان‌های سطحی و جامعه بحران‌زده روبه‌رو شدید، ریشة آن را درست بشناسید و آن را به ذات اسلام نسبت ندهید. و چه كسی غیر از حضرت زهرا(س) با آن شخصیت مورد احترام جامعة اسلامی می‌تواند این نكته را گوشزد كند؟
پس از آن‌كه حضرت فرمود: «قالِیَةً لِرِجالِكُنَّ» یعنی؛ نسبت به عملی كه مردان شما به بار آوردند غضبناكم، فرمود: «لَفَظْتُهُمْ بَعْدَ أَنْ عَجَمْتُهُمْ» یعنی؛ بعد از آن‌كه آن‌ها را بررسی و مزمزه‌شان كردم، از دهان بیرونشان انداختم.
ملاحظه كنید حضرت در بستر بیماری چگونه سخن می‌گوید و چگونه وضع موجود را برای آیندگان تحلیل و ترسیم می‌نماید. می‌فرماید: از مردان شما انتظاراتی داشتم، امكان انجام كاری بزرگ را در آن‌ها می‌دیدم، ولی در عمل امتحان بدی دادند و آنچه را خداوند بر عهده‌شان گذارده بود و آن‌ها هم می‌توانستند انجام دهند و با دفاع از حقِ من در مقابل غصب حاكمیت ایستادگی كنند، رها كردند.
«وَ شنَأْتُهُمْ بَعْدَ أَنْ سَبَرْتُهُمْ»؛ و چون در حالاتشان تعمّق ورزیدم و آن‌ها را بررسی كردم، آن‌ها را نامناسب و بد دیدم.
چون آن‌ها در پایه‌ریزی دین اسلام به پیامبر خدا(ص) كمك كردند، ولی حالا كه او رحلت فرموده، در نگهداری آن مكتب كوتاهی می‌كنند و عملاً در موقعیتی هستند كه به نابودی زحمات پیامبر خدا(ص) و تلاش‌های خودشان دامن می‌زنند. حالا كه وقت حفظ اسلام توسط مبارزان است و خط حفظ اسلام هم كاملاً روشن است، بازیچة سیاست‌بازان شده‌اند. به عنوان مثال؛ شما می‌بینید بعضی از رزمندگان دفاع مقدس هشت‌ساله بعد از آن همه تلاش و ایثار، عملاً خودشان كارگزاران شبیخون فرهنگی شده‌اند، درست از آن‌هایی كه انتظار می رفت در مقابل این تهاجم فرهنگی غرب بایستند، می‌بینید عامل تهاجم فرهنگی شدند و این جای نگرانی بسیار زیادی دارد.
با رحلت پیامبراكرم(ص) یك كودتای سیاسی در سقیفه توسط یك جریان قلیل پیش آمد، و نیروهای اسلامی كه باید آن را می‌شناختند و با آن مقابله می‌كردند خودشان طعمه كودتا شدند. حضرت زهرا(س) می‌فرماید: این كار آن‌ها مورد تنفر من شد، تا دیروز برای حفظ اسلام ایستادگی كردند، سختی‌های شعب‌ابی‌طالب در مكه و فشارهای كندن خندق و مشكلات جنگ بدر و اُحد را به خوبی پشت سر گذاشتند، حالا كه وقت هوشیاری و بصیرت و دفاع از اسلام است و شمشیرهایشان باید در چنین موقعیتی، نتیجه نهایی را به صحنه بیاورد، مات و حیران بازیچة سیاست‌بازان شده‌اند، گویا اصلاً شمشیرزدن و مبارزه‌كردن در راه اسلام را فراموش كرده‌اند، چون بصیرتی كه باید می‌داشتند را از دست داده‌اند.