تربیت
Tarbiat.Org

بصیرت فاطمه‌زهرا(س)
اصغر طاهرزاده

ای یاران دیروز اسلام، چرا نشسته‌اید؟

سپس حضرت روی خود را به طرف انصار كردند و گفتند: ای گروهِ انصار! حواستان كجاست؟ مگر شما مسلمان نیستید؟ مگر شما برای اسلام مبارزه نكردید؟ چه شده‌است كه در موضوع انحراف از اسلام، ساكتید؟! چرا نشسته‌اید تا باطل، حقْ و حقْ باطل جلوه كند؟! شما باید روی مسئله حق و باطل از خواب بیدار شوید و با اخذ فدك، ملاك خوبی پیدا شده‌است، بهانة خوبی به دستتان آمده است، پس چرا ساكتید؟ بهانة مسئله فدك را از دست ندهید و از این طریق علیه باطل قیام كنید.
چرا كه اگر كسی به دنبال دفاع از حق و مقابله با باطل‌ باشد، خداوند در طول زندگی‌اش شرایطی برای تحقق این نیّت فراهم می‌كند، و حالا هم از طریق غصب فدك، خداوند آن شرایط را فراهم كرده است. حضرت فاطمه‌زهرا(س) به همین نكته اشاره می‌فرمایند كه ای گروه انصار شرایط مساعدی است، چرا متوقف شده‌اید و از حق دفاع نمی‌كنید؟
امام‌خمینی«رحمة‌الله‌علیه» قبل از سال 1342 هم می‌دانستند كه شاه، فاسد و فاسق وآمریكایی است، اما بهانه‌ای برای این‌كه جبهة حق و باطل برای مردم به‌خوبی روشن شود در میان نبود، لذا با شاه درگیر نمی‌شدند ولی به دنبال فرصت بودند. در سال 41 كه شاه لایحة «انجمن‌های ایالتی و ولایتی» را به مجلس برد، بهانة خوبی به‌دست آمد تا جبهه‌ها روشن شود و این‌جا بود كه زمینة مبارزه با شاه پیدا شد. در این لایحه آمده‌بود كه نمایندگان مجلس به هنگام قسم‌خوردن به جای قسم به قرآن، بگویند: « قسم به كتاب مقدسی كه اعتقاد دارم». ظاهراً چیز مهمی به چشم نمی‌خورد، چرا كه به جای قسم به قرآن، قسم به كتاب مقدس را گذاشتند، اما در پشت آن كار، یك نقشة بزرگ طرّاحی شده بود كه اجرای آن حذف قرآن و اسلام را به دنبال داشت. با این لایحه، هر مسیحی و یهودی و بهایی و كافری هم می‌توانست به اسم نمایندة كل مردم ایران به مجلس برود. فهم این جریان، شعور فاطمی می‌خواهد كه اولاً: متوجه شود دشمنان قرآن و ائمه با تغییر یك جمله -كه به ظاهر هم خیلی فرق ندارد- چه توطئه‌ای را دنبال می‌كنند. ثانیاً: بتواند از فرصت‌ها به‌خوبی استفاده كند و جریان باطلی كه ظاهری حق به خود گرفته، در آن فرصتِ به‌دست آمده رسوا نماید.
امروزه هم در جامعة ما از این حیله‌ها بسیار هست، لذا شما حساس باشید كه چرا فلان كلمه یا جمله را برداشتند و جملة دیگری به‌جای آن گذاشتند. مردم مسلمان؛ انقلاب كردند برای این‌كه اسلام حاكم باشد، بنابراین اهداف اسلام و مسلمانان باید حاكم شود نه اهداف یهود و نصاری. گاهی شعارهایی داده می‌شود كه هرچند ظاهرش به جایی بر نمی‌خورد ولی در باطن آن توطئه نهفته است. مقام معظم رهبری«حفظه‌الله‌تعالی» فرمودند؛ كسی‌كه شرایط حاكمیت آمریكا را در این كشور فراهم كند، غیر خودی است، یك عده ای صدا بلند كردند كه ما، خودی وغیر خودی نداریم، همه خودی هستند. در حالی كه قرآن می‌فرماید: «اَنَّ الْاَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحون»(129) یعنی در نهایت، بندگان صالح را وارث زمین می‌كنیم، تا حكم خدا را بر آن حاكم كنند و ملت مسلمان ایران در راستای همین هدف الهی، انقلاب كردند. گاهی كسانی پیدا می‌شوند كه می‌خواهند با شعارهای مردم‌ فریب، جهت انقلاب اسلامی را به عقب برگردانند، این‌جاست كه اگر ما شعور فاطمی داشته باشیم باطن این شعارها را می‌بینیم و ملت خود را از توطئه می‌رهانیم.
قضیة فدك هم برای فاطمه‌زهرا(س) بهانة خوبی بود تا نهضت خود را شروع كنند. حضرت می‌فرمایند: ای مسلمانان! شما جهت اعتراض به وضعی كه پیش آمده نمونة خوبی به نام غصب فدك دارید. فرصت دفاع از حقِ بزرگی كه ضایع شده‌است، الآن در دست شماست، پس بلند شوید و قیام كنید. لااقل حقی از من ضایع شده است، چرا شما نشسته‌اید و فریاد برنمی‌آورید؟ ای نیروهای مذهبیِ متدیّنی كه در این شرایط، گیج و سست شده‌اید و تحلیلی برای ادامة كار ندارید، حالا كه با قضیة غصب فدك مسئله برایتان روشن شد، الآن وقت قیام است. حضرت با این جملات، آن‌ها را تشویق و ترغیب به قیام می‌كنند.