تربیت
Tarbiat.Org

بصیرت فاطمه‌زهرا(س)
اصغر طاهرزاده

خلوص؛ شرط احیاء دین

حضرت در ادامه فرمودند:
135 - «وَ فُهْتُمْ بِكَلِمَةِ الْاِخْلاصِ» و به كمك پیامبر(ص) دهان‌‌‌های شما به كلمة اخلاص باز شد.
136 - «فی نَفَرٍ مِنَ الْبیضِ الْخِماصِ» در میان گروهی كه سپیدروی و شكم به پشت چسبیده بودند.
حضرت می‌‌فرمایند: شما آرام آرام با نور دین پیامبراكرم(ص) به جایی رسیده‌‌اید كه سخن از توحید می‌‌‌‌‌گویید ، مگر این چیز ساده‌‌ای است. شما به جایی رسیده‌‌اید كه وقتی مشكلی برایتان پیش می‌‌آید متوجه می‌‌شوید پای خدا در كار است و تذكری است الهی. وقتی نعمتی به شما می‌‌‌رسد می‌‌‌بینید پای خدا در كار است و می‌‌‌خواهد امتحانی را اجرا نماید. این كه آدم بفهمد فوق جریانات زندگی و حوادث روزگار، یك نیروی لایزالِ قدرتمندِ حكیمِ عادلِ مدبّر در كار است یك شعور پیامبری است و این از طریق دین به ما رسیده است. اخلاص یعنی همه چیز را به خدا ربط دادن و او را تمام مقصد و مقصود خود گرفتن.
حضرت می‌‌فرمایند: این دین و این فرهنگِ توحیدی و اخلاص را پیامبراكرم(ص) با كسانی به صحنه آورد كه روسفیدان شكم تهی بودند ، یعنی مسلمانان نورانی كه شكم پُر و عشرت زده و عیاش نبودند. یعنی هیچ وقت دین از طریق مرفّهین روی كار نمی‌آید. به تعبیر امام خمینی«رحمة‌الله‌علیه»: «مبارزه، با رفاه طلبی سازگار نیست». «تنها آن‌هایی تا آخر خط با ما هستند كه درد فقر و محرومیت را چشیده باشند».
حضرت فاطمه‌‌زهرا(س) خصوصیات سینه‌چاكان دین و پایه‌‌‌گذاران دین را تبیین می‌‌كنند: روسفیدانی متدین و متعبد، كسانی كه شكم‌چران نیستند، اهل شهرت و شهوت نیستند. اصلاً خدا به كسانی كه اهل هوس و شهوت‌اند توفیق ایجاد نظام توحیدی و اسلامی را نمی‌‌دهد. این موضوع برای شما عبرت هم باشد كه اگر می‌‌‌خواهید در احیاء دین‌‌‌ به معنای واقعی نقش داشته باشید باید نگهبان شكم و شهوت‌‌تان باشید. انسانی كه عبودیت را از دست داد غیر ممكن است بتواند كار حسابی بكند، كارهایش برای جامعه بیش از آن‌كه خدمت باشد، ضرر است، چون خداوند هرگز به او توفیق خدمت نخواهد داد.
حضرت فاطمه‌زهرا(س) در این خطبه قواعدی را به بشر ارائه می‌دهند كه بشر می‌‌تواند تا قیام قیامت از آن استفاده كند. ابن‌‌ابی‌الحدیدمعتزلی می‌گوید: وقتی با پسر زیدبن‌علیّ‌‌‌ابن‌‌الحسین - نوة امام سجاد(ع) - روبه‌رو شدم پرسیدم شما راجع به این خطبه چه می‌‌دانید؟ او در جواب گفت: كه این خطبه در بین ما اهل‌‌البیت دست به دست می‌‌گردد. یعنی خطبة حضرت بین خانواده پیامبر به عنوان یك كتاب فكری و فرهنگی بوده و بر روی تك‌‌تك عبارات‌ آن ستونی از تفكر می‌‌ساخته‌اند. ما فعلاً نگاهی اجمالی و گذرا به این خطبه انداخته‌‌ایم تا شمای كلّی خطبه را ارائه بدهیم.