تربیت
Tarbiat.Org

در سایه سار رمضان (پژوهشی در کلام و پیام مقام معظم رهبری حضرت آیة الله العظمی خامنه ای)
مرکز غدیر‏‏‏

عدم توجه به روح عبادت ، تحجر را پدید مى آورد

اگـر نـمـاز و روزه بـاتـوجـه و ذكـر آگـاه گر و هشیارگر انسان ، براى ما وجود داشته باشد، آن وقت مسلمانى خواهیم بود كه روزبه روز به سمت هدفهاى اسلام پیش مى رویم . اگـر مـى بـیـنـید كه در جوامعى مسلمانانى بودند یا هستند كه به هدفهاى اسلام نزدیك نشده اند و دور شده اند، یكى از عیوب كارشان این جاست . شاید عیبهاى متعددى باشد، كه این ، یكى از آنهاست .
اگـر در حـال عبادت ، توجه نبود و روح عبادت كه همان عبودیت و انس به خدا و تسلیم در مـقـابـل اوسـت مـورد تـوجـه قرار نگرفت ، آن وقت خطرهاى گوناگونى در سر راه انسان قرار مى گیرد، كه تحجر یكى از آنهاست .
بعضى از همین خوارجى كه در این ایام اسمشان را زیاد شنیدید، آن چنان عبادت مى كردند و آیات قرآن و نماز را باحال مى خواندند، كه حتى اصحاب امیرالمؤمنین (علیه السّلام ) را تـحـت تـاءثـیـر قـرار مـى دادنـد! در هـمـان ایـام جـنـگ جـمـل ، یـكى از یاران امیرالمؤمنین عبور مى كرد، دید كه یكى از آنها عبادت مى كند و نصف شـب ، ایـن آیـات را بـا صـداى خـوشـى مـى خـوانـد: ((أَمَّنْ هـُوَ قـانـِتٌ آنـاءَ اللَّیْل (119)...))
مـنـقـلب شـد و پـیـش امـیـرالمؤمنین آمد. حتى انسانهاى هوشمند و زیرك و آگاه ـ كه اصحاب نزدیك امیرالمؤمنین (علیه السّلام ) غالبا این طور بودند ـ نیز اشتباه مى كردند.(120)