تربیت
Tarbiat.Org

روزه؛ دریچه‌ای به عالَم معنا
اصغر طاهرزاده

آزادی از وَهم

قدیمی‌ها قصه‌ای عبرت‌آموز دارند، می‌گویند:
بین یك مار و یك زنبور مكالمه‌ای صورت گرفت، زنبور ادعا كرد زهرِ من كشنده‌تر از زهرِ تو است ولی چون هیكلم كوچك‌تر است آدم‌ها باورشان نمی‌آید كه زهر من می‌میراند و چون مُردن را به خودشان القاء نمی‌كنند، زهر من تأثیر واقعی‌اش را نمی‌‌كند و این ترس مردم از هیكل توست كه مردم را می‌كشد و نه زهر تو. بالاخره بنا شد برای اثبات ادعای زنبور برنامه‌ای ترتیب دهند. قرار بر این شد هر دو بروند در كلونِ -قفل قدیمی- درِ باغی كمین كنند تا وقتی‌كه باغبان آمد و انگشت خود را داخل كلون كرد كه در را باز كند، روز اول مار انگشت باغبان را نیش بزند و زنبور بیرون بپرد و روز دوم كار را برعكس كنند، همین كار را كردند. در روز اول، باغبان یك مرتبه احساس كرد چیزی دستش را گزید، دستش را بیرون آورد و دید زنبوری پر زد و رفت، یك كمی مقاومت كرده ودستش را مكید و رفت دنبال كارش، پیش خود گفت زنبور بود و چیزی نبود. روز بعد، زنبور نیش زد و مار خودش را از سوراخ نشان داد، باغبان فریاد زد وای! مار دستم را گزید، و بیهوش شد. البته این یك قصه است ولی نكته روانی دقیقی در آن نهفته است.
با بیان این داستان می خواهیم عرض كنیم بعضی‌ها از ترس گرسنگی می‌‌میرند، نه این‌كه گرسنگی آزارشان دهد، بلكه سیری آزارشان می‌‌‌دهد، ولی متوجه نیستند. ماه رمضان فرصت خوبی است تا اگر انسان خودش خودش را با القائات ذهنی از پا در نیاورد، به انسان ثابت شود چقدر با گرسنگی می‌توان روح را متعالی كرد. بیایید خوتان را به حداقل غذا عادت دهید، حتی شما جوانان، عصرهای ماه رمضان ورزش كنید، كوه‌نوردی كنید، تا به شما ثابت شود در اوج گرسنگی بسیار قدرتمندید. به قول مولوی:
قدرت ‌جبریل ‌از مَطبخ نبود

بـود از الطاف خَلاّقِ وَدُود

همچنین ‌هم ‌قدرت ‌اَبدال ‌حــق

هم‌ زحق‌دان، نی ‌زاطعام‌ وطَبَق

یعنی پدیده هر چه مجرّدتر باشد قدرتش بیشتر است، و نفس انسان موجودی است مجرد و متعالی، و لذا قدرتی بی‌كران دارد ولی چون اسیر بدن است برای ما آن قدرت ظهور ندارد. نمونه این قدرت بی‌كران را شما در حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌بینید، همة مردم هم‌عصر آن حضرت متعجب بودند كه ایشان با این غذای كم این‌همه نیرو را از كجا دارد؟ متوجه نبودند كه روح انسان از مقام «روح» كه نزدیك‌ترین مخلوق به خدا است تنزّل كرده تا به مرحلة «مِن روحی» رسیده ولی از اصل خود كه حقیقتی است فوق ملائكه منقطع نشده، و روزه می‌تواند همین را به شما ثابت كند كه می‌توانید به غیبِ قدرتمند خود وصل شوید.