تربیت
Tarbiat.Org

روزه؛ دریچه‌ای به عالَم معنا
اصغر طاهرزاده

معنی بستن و بازشدن شیطان

برای روشن شدن معنای این فرمایش پیامبر(ص) كه شیاطین را می‌بندند شما به حالات خودتان در روزهای اول ماه مبارك رمضان توجه كنید. در این روزها یك حال خاص و یك آمادگی قلبی خاص در خود احساس می كنید كه نباید از این مطلب ساده بگذرید. این یك روحانیت قلبی است كه به جهت آن، آمادة بندگی خداوند شده‌اید. اگر به حالات قلبتان دقت كنید این یك آماده شدن برای ارتباط با عالم غیب است تا لطف خداوند بر جانتان ریزش كند. حتی ممكن است خودتان ندانید كه الآن قلبتان در چه حالی است، ولی ملاحظه می‌كنید كه این روحانیت قلبی را پیامبر(ص) به ما خبر داده‌اند! همیشه این حالت را ندارید و این به یك اعتبار به معنی باز شدن درهای بهشت است . و در این حال می بینید وسوسه شیطان در جانتان فعّال نیست، آرمان‌های معنوی برایتان مطلوب شده است، مگر كار شیطان وسوسه‌ نیست ؟ ملاحظه كنید الآن وسوسه‌های شیطانی تا حدی كه خودتان آماده باشید و به دنبال آن نروید، بر قلبتان حكومت نمی‌كند، در این ماه چنین حالتی را بر قلب هر بنده‌ای حاكم می‌كنند و این لطف خداوند است. سپس پیامبر(ص) می‌فرمایند: مواظب باشید شیطانی را كه پروردگارتان بست، باز نكنید، و درهای بهشتی را كه باز كرد نبندید !
باز به خودتان رجوع كنید: گاهی ممكن است خدای ناكرده در روزهای آخر ماه مبارك رمضان حالتی برایتان پیش آید كه احساس كنید از دست عبادت این ماه خسته شده‌اید، این حالت یعنی چه ؟ یعنی بهشتی كه برای ما باز كردند و از آن طریق حالتِ میلِ به بندگی در ما ایجاد شد ، با خوب استفاده‌ نكردن از ماه‌ رمضان، آن بهشت را برروی قلب خود بسته‌ایم!
باز ملاحظه بفرمایید؛ گاهی مواقع نگران فقر خود نیستید، نگران از این نیستید كه نكند از مال دنیا كم به‌دست آورم و این‌گونه اضطراب‌ها را ندارید این حالت، معنی باز‌كردن دریچة بهشت به قلب شما است و اگر دیدید این آرامش رشد كرده، بدانید نگذاشته‌اید دریچة بهشت بسته شود. اگر دیدید بعد از مدتی دوباره حرص به دنیا در شما پدید آمد و دلتان می خواهد فقط دنبال دنیا بدوید و دنیای بیشتر را می‌خواهید، بدانید درِ بهشت را به قلبتان بسته‌اید.
«بهشت»؛ مسیر بنده است به سوی خدا، و این شور و شعفی كه امروز نسبت به بندگی خدا در خود حس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ كنید اگر پایدارش كنید فردا در قیامت به‌صورت بهشت ظهور می‌كند و به‌واقع شما را در خود جای می‌دهد. بهشت و جهنم هر دو از قلب ظهور می‌كند، پس اگر خواستید ببینید الآن اگر مُردید در چه حالی‌‌‌‌‌‌ هستید، یكی از راه‌هایش این است كه به قلبتان نظر كنید و ببینید در چه حالی است، روی هم رفته حالات قلبی شما، مقام شما را نشان می‌دهد، اگر قلب شما جهنمی شد و به تعبیر قرآن از درون آن جهنم طلوع و ظهور كرده باشد،(2) غضب، احساس فقر و شهوت بر شما حكومت می‌كند، و لذا پرده‌ها كه عقب رفت خودتان را در جهنم می‌بینید. ولی اگر دیدید آرامش، خوش‌بینی به بندگان خدا، حلم، حیا و عفت، روحتان را سیراب كرده، راه بهشت به روحتان باز شده‌ است، و اگر چنین باشد تلاش كنید، كه این راه بسته نشود.
نمی‌دانم متوجه شده‌اید یا نه كه بیشترین فعالیت شیطان این است تا فیض و بركت‌های این ماه را از شما بگیرد، اگر توجهی بفرمایید می بینید كه عموماً در این ماه اختلافات و دسته‌‌‌بندی‌‌‌ها، وقت‌كشی‌ها و شب‌نشینی‌های بی‌محتوی زیاد می‌شود، شیطان به كمك یاران خود در این ماه اختلاف و فتنه درست می‌كند، تا توفیق مردم را در استفاده از ماه رمضان بگیرد، یا كم كند. كار شیطان در سلب توفیق از انسان در زمان‌ها و مكان‌های مقدس، چیز مهمی است. مثلاً اگر آدم بخواهد در خانه نماز بخواند وسوسه‌های شیطان كمتر است، ولی اگر خواست به مسجد برود وسوسه‌های شیطانی بیشتر می‌شود. شیطان وقتی نتوانست ما را از نماز منصرف كند، ما را از نمازِ بهتر، كه همان نماز در مسجد است، محروم می‌كند، و باز اگر نتوانست، كاری می‌كند كه در مسجد به آن نتیجة نهایی نرسیم. ماه رمضان هم همین طور است درهای جهنم بسته است ولی از یك‌جهت هم شیطان بیكار نیست و دنبال فرصت است. اگر شما شروع كردید به بدی كردن، و مواظب نبودید كه او همواره بسته بماند و سهل‌انگاری كردید، آن شیطانِ بسته شده، به‌سوی شما باز می‌شودو توفیق بسیار بزرگی را از دست می‌دهید،‌ و در این صورت خود شما هستید كه راه وسوسة شیطان را به قلب خودتان باز كرده‌اید.(3)