تربیت
Tarbiat.Org

پرسش‌هــا و پـاسـخ‌ها جلد دوم
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

وظایف مجلس خبرگان

وظیفه اصلى خبرگان، تعیین رهبر یا عزل وى است. یعنى اگر رهبرى به دلیل كهولت سن یا حوادث دیگر، نتواند وظایف خود را بخوبى انجام دهد، یا به فراموشى مبتلا شود، یا اینكه صلاحیت اخلاقى خود را از دست بدهد، در این صورت خبرگان باید او را عزل كنند. البته اگر رهبر عدالت و تقوا یا سایر شرایط خود را از دست بدهد، خود به خود عزل مى‌شود، اما تشخیص این مورد و اعلام آن به وسیله خبرگان است كه مقام رسمى مى‌باشد.
دیگر وظیفه خبرگان، نظارت بر كارهاى رهبر است تا كار به عزل وى كشیده نشود. مجلس خبرگان با تعیین «هیأت تحقیق» كارِ كنترل و نظارت را انجام مى‌دهد. حتى گاه ممكن است جریانى، تدریجاً واقع شود، از این‌رو ، مى‌توان از نقطه‌اى شروع كرد كه احتمال وقوع خطا در آن هست؛ و مى‌توان راه خطا را بست. بنابراین هیأت تحقیق بر اساس قاعده «هرچه بعد از وقوع رفعش واجب است، قبل از وقوع، دفعش واجب است» از بروز اختلال در فعالیت‌هاى رهبرى جلوگیرى مى‌كند.
وظیفه دیگر مجلس خبرگان آن است كه با تشكیل كمیسیونى به مطالعه دقیق و جدّى افرادى كه مى‌توانند ولایت مسلمین را بعهده بگیرند مى‌پردازد تا همیشه افرادى را كه شرائط تصدى ولایت را دارند شناسایى شده باشند و در صورتى كه رهبر از دنیا رفت و یا بخاطر
( صفحه 124 )
فقدان شرائط از مقام خود بركنار شد، سریعاً از بین آن افراد شناسایى شده، اصلح را براى رهبرى معرفى كنند.