تربیت
Tarbiat.Org

امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و سلوک در تقدیر توحیدی زمانه
اصغر طاهرزاده

روحی در میان آمده!

در پشت پرده وقایعی که روبه‌روی ما است و در حال خودنمایی است، اراده‌ای از مردم در حال شکل‌گیری است که متوجه شده‌اند سعادت خود را نمی‌توانند با ادامه‌ی وضع موجود به‌دست آورند. این مردم با حضور انقلاب اسلامی در این عصر آرام‌‌آرام از ارتباط خود با یکدیگر آگاه می‌شوند و به اهداف مشترک خود آشنا می‌گردند و روحی در میان آن‌ها قوت می‌گیرد که آن‌ها را از بلا تکلیفی و سرگردانی رهایی می‌بخشد و لزوم تصمیم نهایی را که با نظر به تمدن اسلامی عملی است، پیش می‌آورد.
در فضایی که آن روح تازه به صحنه آمد برای مردم روشن می‌شود آن اصطلاحات معمولی که حوادث و مسائل تاریخی را در بستر ادامه‌ی وضع موجود تفسیر می‌کرد دیگر ناکافی است و این‌جا است که با اطمینان کامل می‌توان پیش‌بینی کرد دوران جاه‌طلبان سیاسی که با واژه‌های خاص، مردم را فریب می‌دهند و نسبت به ثروتِ بدون زحمت حریص‌اند، به‌سر آمده و اگر تا دیروز در نهادهای بین‌المللی در باب جنایات خود، خودشان قضاوت می‌کردند و یکدیگر را تبرئه می‌نمودند و در سایه‌ی حفظ منافع شخصی، اصلاحات اساسی و جدّی را نقش بر آب می‌کردند، امروز روحیه‌ای در حال شکل‌گرفتن است که متوجه این حیله‌ها شده و می‌فهمد نهادهای بین‌المللی به بهانه‌ی احترام به افکار عمومی، در حال تضعیف حقوق مردم‌اند و در این راستا است که حضرت روح اللّه(ره) فرمودند:
اعلامیه‏ى حقوق بشر را اینهایى امضا كرده‏اند كه سلب آزادى بشر را در همه‏ى دوره‏هایى كه كفیل بودند و دستشان به یك چیزى رسیده است، كرده‏اند. اینها مى‏گویند آزادند بشر! براى تخدیر توده‏ها، كه حالا دیگر نمى‏شود تخدیرش كرد. قضیه‏ى این چیزهایى كه مى‏گذرانند، كه یكى‏اش هم همین اعلامیه حقوق بشر است، این براى اغفال است نه این‏كه یك واقعیتى دارد. یك چیز خیلى خوش نماى با زَرْق و برقى را مى‏نویسند، سى ماده مى‏نویسند كه همه‏اش موادى است كه خوب به نفع بشر است و یكى‏اش را عمل نمى‏كنند! در مقام عمل، یكى‏اش عمل نمى‏شود. این اغفال است.(134)
یا مى‏فرمایند:
دستگاه‏هاى خارجى، از قبیل سازمان‏ ملل‏ و غیره، جز اشخاص دست نشانده نیستند كه براى مصالح ممالك بزرگ و اغفال ممالك كوچك ایجاد شده است و اشخاص سیاسى از ممالك اسلامى كه در خارج زندگى مى‏كنند، تماس با آنها به صلاح روحانیت و اسلام نیست.(135) همین سازمان ملل، همین جلساتى كه در خارج هست، شوراى امنیت، همه‏ى این‏ها در خدمت ابرقدرت‏ها هستند و براى بازى دادن سایر كشورهاست.(136)