تربیت
Tarbiat.Org

امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و سلوک در تقدیر توحیدی زمانه
اصغر طاهرزاده

بهترین نگاه به انقلاب اسلامی

8- ما بر «وجود» مسلط نیستیم و «وجود» از آن جهت که در ذات خود تشکیکی و دارای شدت و ضعف است، گاهی خود را بر ما آشکار می‌کند و گاهی از ما پنهان می‌شود و تنها به اندازه‌ای که برای ما در مظاهری خاص ظهور می‌کند ما آن را احساس می‌کنیم و از آن‌جایی که «وجود» تنها در مظاهر و در اسماء حُسنای الهی خود را می‌نمایاند، حضرت امام خمینی(ره) مظهر متعینِ انقلاب اسلامی شد و هر اندازه به ملکوت آن مرد الهی نزدیک شویم به حقیقت انقلاب اسلامی که همان ظهور اراده‌ی الهی به صورت توحید خاصِ این دوران است، نزدیک شده‌ایم.
ملکوت حضرت امام خمینی(ره) محل تجلی اراده‌ی الهی جهت تحقق تاریخ توحیدی این عصر است و مقام معظم رهبری«حفظه‌اللّه» به عنوان کسی که متوجه این امر می‌باشند می‌فرمایند: «واقعاً امام(ره) انسان عجیبى بود، اصلاً پیدایش و وجود این انسان با آن ابعاد، هیچ قابل تحلیل نیست جز این‏كه بگوییم تفضل الهى بود براى این‏كه چرخشى در تاریخ و در حركت قافله‏ى عظیم بشرى به‏وجود آورد، دستى باید از غیب ظاهر مى‏شد، خداى متعال این دست را ظاهر كرد»(1/3/69).
در رابطه با بهترین نگاه به انقلاب اسلامی باید قواعد نگاه صحیح به «وجود» را بدانیم و متوجه باشیم معنای تشکیکی‌بودنِ وجود یعنی چه. به‌خصوص که «وجود» در ذات خود تشکیکی است و شدید و ضعیف‌بودن آن مربوط به خودش است و نه آن‌که عاملی خارجی آن را شدت و ضعف بخشد. وقتی شدت و ضعف در ذات وجود نهفته است پس این خاصیت وجود است که گاهی خود را برای ما آشکار می‌کند و گاهی از ما پنهان می‌شود و در همین رابطه ما ظهور آن را در مظاهرش می‌یابیم. و از آن‌جایی که شخصیت امام خمینی(ره) مظهر حقیقت انقلاب اسلامی است می‌توانیم انقلاب اسلامی را در شخصیت حضرت امام به تماشا بنشینیم، همان‌طور که خدا را در مظاهرش به‌خصوص در مظاهر کاملش مثل انسان‌های کامل، به تماشا می نشینیم. بی‌حساب نیست که مقام معظم رهبری در وصف حضرت امام(ره) می‌فرمایند: «امام عزیزِ ما آن مرد عظیمى كه بلا شك خداوند لمعه‏اى و لمحه‏اى از انوار طیبه‏ى نبوت‏ها را در وجود او قرار داده بود».(131)به نظر بنده این عمیق‌ترین و دقیق‌ترین نگاهی است که به امام انداخته شده است، زیرا همان‌طور که در نبوت، شریعت الهی به قلب نبیّ الله تجلی می‌کند و شخصیت نبی ّالله عین آن شریعت می‌گردد، وقتی لمعه وانوار طیّبه نبوت بر قلب حضرت امام(ره) متجلّی گردد با نظر به سیره‌ی او، متوجه آن نوری می‌شویم که در قلب او تابیده و او مظهر آن نور خواهد بود.