تربیت
Tarbiat.Org

امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و سلوک در تقدیر توحیدی زمانه
اصغر طاهرزاده

خدای مطلوب عرفا

همان‌طور که می‌دانید وجود مقدس حضرت صاحب‌الأمر(عج) یک حقیقت‌اند در جمال یک شخص. حضرت مانند یک دانشمند و یا یک فیلسوف نیستند که در عین آن‌که ممکن است آن فیلسوف افکار بلندی داشته باشد، معلوم نباشد شخصیت او هم شخصیت بزرگی است و اعمالش منطبق بر افکارش باشد. ولی از آن‌جایی که قلب حضرت حجت(عج) محل همه‌ی حقایق عالم است، شخصیت ایشان عین همه‌ی حقایق است و به همین جهت شما امام خود را مظهر کامل آن حقایق می‌دانید.(130) در رابطه با یگانگی شخصیت حضرت امام خمینی(ره) با انقلاب اسلامی نیز قضیه از همین قرار است و به همین جهت اگر توانستیم با شخصیت اشراقی حضرت امام خمینی(ره) و از طریق ملکوت ایشان، ارتباط وجودی برقرار کنیم با حقیقت انقلاب ارتباط برقرار کرده‌ایم و از آن طریق متوجه اراده‌ی خاص الهی در این عصر و در این عالم می‌شویم و با خدایی که در عالم ظهور کرده است ارتباط برقرار کرده‌ایم و این است آن خدایی که مطلوب همه‌ی عرفا و اولیاء الهی است.
تذکر بسیار مهمی که در ادامه‌ی متن شماره‌ی 6 هست، موضوع تعلق‌یافتن به انقلاب اسلامی است و نه در تملک خود قراردادن آن. از آن‌جایی که تنها راه ارتباط ما با حقایقِ وجودی، تعلق‌داشتن به آن‌ها است وگرنه با ذهنیات خود ارتباط برقرار کرده‌ایم و نه با حقایق، در رابطه با انقلاب اسلامی هم باید این قاعده را رعایت کرد و حریم انقلاب اسلامی را پاس داشت وگرنه مثل سیاسی‌کارهایی که گمان کردند می‌توانند به عنوان مالکان انقلاب هر تصمیمی برای انقلاب بگیرند و انقلاب آن‌ها را از تاریخ خود بیرون انداخت، از انقلاب اسلامی یعنی از راه اُنس با خدا در این عصر، بیرون می افتیم. آری باید در حضور انقلاب قرار گرفت و آماده بود تا از طریق انقلاب اسلامی در این عصر راه ارتباط با خدا برای ما گشوده شود. هنر ما باید آن باشد که مواظب باشیم ارتباط ما با انقلاب به هم نخورد. البته اگر جایگاه وجودی انقلاب اسلامی برایمان روشن نشود موضوعِ تعلق به انقلاب معنای حقیقی پیدا نمی‌کند تا در حضور انقلاب قرارگرفتن معنای خود را آشکار کند. شما نسبتِ بین مردم با انقلاب را در مراسمی مثل روز 22 بهمن مشاهده می‌کنید که چگونه مردم در آن روز و یا در 14 خرداد یعنی روز رحلت حضرت امام، با انقلاب و امام به عنوان حقایقی زنده تجدید عهد می‌کنند و چون متوجه انقلاب اسلامی و حضرت امام در این عصر و زمانه هستند، در این صحنه‌ها حاضر می‌شوند. مثل آن‌که در زیارت امامان معصوم(ع) در حرم‌آن‌ها در محضر آن‌ها قرار می‌گیرند و رابطه‌ی وجودی با امام معصوم برقرار می‌کنند و با شعوری کامل با امام درد و دل می‌نمایند.
همان‌طور که حرم حضرت رضا(ع) مظهر نوری از انوار الهی است که در جمال آن حضرت ظهور کرده، در این زمان و در محدوده‌ی این عصر، انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی(ره) مظهر نوری از انوار الهی است و خداوند افراد شایسته را از آن بهره‌مند می‌کند و عقوبت بعضی از افراد همین است که از این تعلق و این حضور محرومند.