تربیت
Tarbiat.Org

امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و خودآگاهی تاریخی
اصغر طاهرزاده

عهد امام خمینی(رض

بسم الله الرحمن الرحیم
به امید آن‌كه یاد امام خمینی(ره) وسیله‏ای برای ارتباط روحانی ما با آن هدیه‌ی الهی در زمان معاصر باشد، در این جلسه چند كلمه‏ای راجع به این موضوع که «عهد امام خمینی(ره)» چه عهدی است و آیا این عهد كهنه شدنی است و یا یک عهد واقعی و پایدار است، صحبت می‌شود، و به عبارت دیگر سخن بر سر آن است که چگونه با امام خمینی(ره) بر خورد كنیم تا برخورد صحیحی كرده باشیم.؟
استحضار دارید كه وقتی اسلام ظهور پیدا کرد چند نوع برخورد با آن شد؛ عده‏ای با اسلام دشمنی كردند و عده‏ای با آن دشمنی نكردند ولی آن را یك جریان سیاسی و حكومتی دانستند، عده‏ای هم متوجه حقیقت آن شدند و واقعاً به اسلام ایمان آوردند. گروه سوم تنها گروهی بودند كه از اسلام استفاده كردند.
در مورد امام خمینی(ره) به عنوان یك نوع تفکر عالی از اسلام در دوران معاصر، عیناً همین سه نوع برخورد شده است. بعد از رحلت پیامبر اكرم‏(ص) گروهی به نام اهل رَدِه پیدا شدند، به اعتقاد این‌ها با رحلت پیامبر (ص)اسلام دیگر تمام شد، زیرا آن‌ها اسلام را یك جریان سیاسی، اجتماعی می‏دانستند، بر اساس همین عقیده در مقابل حکومت مرکزی سر به طغیان برداشتند و جنگ‌هایی را راه انداختند كه البته توسط مسلمانان سركوب شدند. در مورد امام‏خمینی(ره) برای بعضی همان نگاه مطرح است كه فكر می‏كنند ایشان یك فردی بود با یك ایده‌ی اجتماعی سیاسی و با رحلت او آن حركت تمام خواهد شد. در حالی که با دقت به ریشه‌ی تاریخی حرکت ایشان می‌توان متوجه شد كه امام خمینی(ره) جلوه‌ای از همان عهدی است که مسلمانان با خدا و پیامبر او(ص) بسته‌اند. و به عبارت دقیق‌تر، عهد با امام خمینی(ره) از آن نوع عهدهایی است که انسان‌ها با خدا بسته‌اند و این عهد در هر شرایطی، ظهور خاص پیدا می‌کند و تنها آن‌هایی که بر عهد الهی خود پایدارند، عهد با امام خمینی(ره) را می‌شناسند و گفتار و حرکات او را وسیله‌ی تذکر و تجدید عهد با خدا می‌دانند.