تربیت
Tarbiat.Org

جایگاه و معنی واسطه فیض
اصغر طاهرزاده

معنی عدالت و امنیت در آخرالزمان

عقل و نقل گواه است که ظهور كامل امر الهی حتمی است و آن در عصر حضرت‌حجّت(عج) ظاهر می‌شود و انسان‌ها در آن شرایط به حیات طیّبه می‌رسند، و آن عبارت است از تحقق روابط عالی معنوی كه عدالت اقتصادی یكی از شئون آن است، عدالت تناسبات فعلِ ولیّ‌‌الله(ع) در مقابل ولایت كفر و استكبار در آن شرایط، محقّق است.
دورة امتلاء و فراگیرشدن ظلم و جور، یعنی دوره‌ای كه تناسبات كلمة استكبار همه جا را اشغال كرده است، و استكبار در مورد حقوق بشر و حقوق بانوان و اقتصاد و سیاست و علم و ... می‌خواهد جامعة جهانی واحدی بر محور كفر ایجاد كند كه این شرایط، شرایط امتلاءِ ظلمت است و رسول‌الله(ص) آن را پیش‌بینی كردند. حضرت در مقابل چنین شرایطی، دورة ظهور را این‌طور وصف كردند: «حَتّی یَمْلَأَها قِسْطاً وَ عَدْلاً» كه همة اعمال با محوریت ولایت ولیّ‌‌الله انجام می‌شود و انسان‌ها در آن زمان تمام تناسباتشان با نور ولایت آن حضرت متناسب است و از این جهت است كه آن عدالت حتمی‌الوقوع است و تا چنین عدالتی واقع نشود، عالَم و آدم به ثمرة خود نرسیده‌اند.
شرایطی که حضرت علی(ع) در مورد آن می‌فرمایند: «لَوْ قَدْ قامَ قائمنا .... لَذَهبَتِ الشَّحناءُ مِن قلوبِ العباد».(116) چون قائم ما قیام كند، كینه‌ها از دل‌ها بیرون رود. یا این‌که حضرت امام صادق(ع) می‌فرمایند: «اذا قام القائم لا تَبْقَی‌ارْضٌ الاّ نودِیَ فیها شهادةُ أن لا اله الاّ الله و اَنَّ محمّد رسول الله».(117) چون قائم ما قیام کند هیچ زمینی نمی‌ماند مگر این‌که ندای شهادت به لا اله الاّ الله و محمد رسول‌الله در آن بلند است.
در آیه 55 سوره نور می‌فرماید: «وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ اَمْناً ...» شرایط خوف و نگرانی مؤمنین تمام می‌شود و امنیت جای آن را می‌گیرد. آن‌وقت عنایت داشته باشید كه امنیت در حیات طیّبة مهدویّت، امنیت از خطراتی بسیار مهم‌تر از خطرات جسمانی است. نور ولایت ولیّ‌‌الله(ع) جهان را از مخاطرات ولایت شیطانی و كفر و استكبار، مصون می‌دارد و دولت اَمن كه همان كلمة توحید است حاكم می‌شود، و این است آن امنیت كه حتماً باید جهان به آن برسد و گرنه عالَم و آدم به ثمرة خود نرسیده است.
در راستای موضوع ظهور امام‌زمان(عج) سه نكته را باید متوجه بود:
1- اگر محققانه و عمیق مطالعه کنیم که در این صورت به راحتی به اعتقاد به ظهور امام زمان(عج) دست می‌یابیم‌ و رسیدن به آن هم بسیار قیمتی و ارزشمند است. چرا كه تحقیق محققانه نسبت به این موضوع ما را متوجه تاریخ هدفمندی می‌كند كه همواره تحت تدبیر پروردگار است و در جهت انتهای شكوهمند آن تاریخ، برنامه‌ریزی شده‌است. و در راستای عقیده به تحقق ظهور حتمی و حاكمیت ولیّ‌‌الله، جایگاه تاریخی خود و حوادث زمان خود را تحلیل و تعیین می‌كنیم.
2- اگر نسبت به ظهور امام‌زمان(عج) یعنی انسان كامل در آخرالزمان حساس نباشیم؛ این عدم حساسیت، موجب می‌شود زندگی خود را طوری بگذرانیم كه حتماً به زباله‌دان تاریخ بیفتیم و اصلاً نقشی برای حیات خود در دنیا و آخرت ایفا نكنیم. همان‌طور كه عرض شد؛ مسئله ظهور امام‌زمان(عج) عین تحقق قیامت است، قیامت چیزی نیست که بشود نسبت به ظهورآن در زندگی حساس نباشیم. چون قیامت، مقام ابدیت انسان است. اگر كسی زندگی خود را در دنیا نسبت به حیات ابدی خود تنظیم نكرده‌باشد، آیا می‌تواند درست زندگی كند و درست بمیرد و بعد از مرگ درست ادامة حیات دهد؟ حساسیت نسبت به ظهور امام‌زمان(عج) در آخرالزمان هم همین طور است كه سراسر زندگی ما را معنی می‌بخشد.
3- در راستای ظهور امام‌زمان(عج) موضع‌گیری دیگر این است كه نسبت به ظهور امام(ع) موضع مقابله و دشمنی داشته باشیم و مثل شاهپور ذوالاكتاف بخواهیم جلو تحقق آن را بگیریم كه معلوم است چه نتیجه‌ای نصیب ما می‌شود. و از همه خطرناک‌تر خود را از واقعیتی بزرگ که منجر به معنی زندگی و حیات امروزین ما می‌شود محروم کرده‌ایم. امیدوارم عزیزان نه‌تنها جزء سومی‌ها نباشند، جزء دومی‌ها هم نباشند که در آن صورت نیز خسارت زیادی نصیبشان می‌شود.