تربیت
Tarbiat.Org

جایگاه و معنی واسطه فیض
اصغر طاهرزاده

تحقق ظهور و تحقق هدف خلقت

با دقت در روایات ملاحظه می‌فرمایید كه ممكن است بعضی از حوادثی كه از وقوع آن در آخرالزمان خبر داده‌اند، به جهت تغییر شرایط، محقق نشود، ولی یكی از حوادثی كه معنی حقیقی حیات زمینی است، و محال است محقق نشود، ظهور حضرت مهدی(عج) است. چرا كه با ظهور آن حضرت، هدف حقیقی خلقتِ زمین روشن می‌شود و عبودیت و عدالت به ظهور نهایی خود می‌رسد، و لذا وقوع چنین شرایطی حتمی است و جزء لاینفك زندگی زمینی بشر است.
در راستای حتمی‌ بودن ظهور امام ‌مهدی(عج) است كه از پیامبرخدا(ص) نقل شده كه ایشان فرمودند: «اِنَّ خُلفائی وَ اَوصِیائی و حُجَج الله علی الخلقِ بَعدی إثْنیٰ عَشَر» خلفا و اوصیای من دوازده تا هستند. «اَوَّلُهُم اَخی وَ آخِرُهُم وَلَدی» اولشان برادرم است و آخرشان فرزندم. «قیلَ یا رَسُولَ الله وَ مَنْ اَخوك» سؤال شد برادرتان چه كسی است؟ «قالَ عَلِیُّ ابْنُ اَبیطالِبْ»، گفتند: علی فرزند ابیطالب «قیل فَمَنْ وَلَدُكَ» سؤال شد؛ فرزندتان چه كسی است؟ «قالَ الْمَهدی اَلَّذی یَمْلَأُ ها قِسْطاً وَ عَدْلاً كَما مُلِئَتْ ظُلْماً وَجوراً» فرزندم یعنی مهدی كه زمین را در شرایطی كه ظلم و جور، پر كرده است، به قسط و عدل پر می‌كند. ادامه روایت را دقت كنید؛ می‌فرمایند: «وَالَّذی بَعَثْنی بِالْحَقِّ بَشیراً ،لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنیا اِلّا یَوْمٌ واحدٌ لَطَوَّلَ الله ذالِكَ الْیَوم حَتّی یَخْرُجَ فیهِ وَلَدی الْمَهدی» قسم به خدایی كه مرا مبعوث كرد تا از خوبی‌ها خبر بدهم اگر از دنیا نمانده باشد مگر یك روز، خدا آن‌قدر آن روز را طولانی می‌كند تا این كه مهدی كه فرزند من است، ظهوركند. «فَیَنْزِلُ روحُ‌اللهِ عیسَی ‌بنُ ‌مَریَمَ فَیُصَلّی خَلْفَهُ» عیسی‌بن مریم(ع) از آسمان نازل می‌شود و پشت سر فرزندم نماز می‌خواند، «وَتُشْرِقُ الْاَرضُ بِنورِ رَبِّها»، زمین به نور ربش نورانی می‌شود. «وَ یَبْلُغُ سُلطانُهُ الْمَشرِقَ وَ الْمَغْرِبَ» حاكمیت فرزندم كه حاكمیت اسلام نهایی است، مشرق و مغرب را فرا می‌‌گیرد.(113)
و نیز می‌فرمایند: «زمین پر از ظلم و دشمنی می‌شود و سپس مردی از اهل‌بیت من قیام می‌كند و آن را از عدل و قسط پُر می‌نماید، همان‌طور كه از ظلم و دشمنی پُر بود».(114) همة این‌ها به جهت آن است که مسیر خلقت زمین باید به آن نقطة نهایی‌اش برسد تا خلقتش معنی پیدا کند و مصداق آیه «والعاقبة لِلْمُتّقین» ظاهر گردد».(115)