تربیت
Tarbiat.Org

جایگاه و معنی واسطه فیض
اصغر طاهرزاده

انتظاری حیات‌بخش

وقتی با داشتن معرفت صحیح تا حدّ ممكن با آن حضرت توانستیم ارتباط برقرار كنیم، دیگر غیبت آن حضرت برای ما معنی دیگری می‌دهد و جایگاه ظهور آن حضرت در آینده تاریخ، تمام افق زندگی ما را نورانی می‌كند و به تعبیری؛ ظهور جزئی و فردی، زمینه ظهور كلّی و عمومی می‌شود. با توجه به این‌ نكات است كه انتظار فرج معنی خود را روشن می‌كند و به واقع همان كه فرمودند: «اَفْضَلُ الْعِبادَة اِنْتِظارُ الْفَرَجِ»(31) انتظار فرج، افضل عبادات است معنی پیدا می‌كند. و نیز می‌فرماید: «اِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنْ اَعْظَمِ الْفَرَج»(32) منتظر فرج‌بودن از بالاترین گشایش‌ها است. و یا می‌فرمایند: «اِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنَ الْفَرَج»(33) یعنی؛ نفس انتظارِ فرج خودش یك نحوه فرج و گشایشی را به‌وجود می‌آورد، چون زندگیِ معنی‌دار؛ زندگی‌ای است كه زیباترین قسمتش در انتهای آن باشد و لذا انتظاری همراه با محبت كامل به بزرگ‌ترین انسان در آرمانی‌ترین جامعه، بهترین زندگی است و توجه به این امر در زمان غیبت امام زمان(عج) افق زندگی را به جایی می‌برد كه آرمان همه انبیاء و اولیاء در طول تاریخ به آن جا بوده است و لذا همراه آن‌ها به چنین آینده‌ای فكر می‌كنیم، و در واقع در آن عالَم زندگی می‌كنیم و لذا همچنان‌كه امام معصوم می‌فرماید: «اِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنَ الْفَرَج»؛ انتظار وقوع فرج نهایی، در همین حالا موجب فرج و گشایش خواهد بود، به طوری كه امام صادق(ع) می‌فرمایند: «مَنْ ماتَ مُنْتَظِراً لِهذَاالْاَمْرِ كانَ كَمَنْ كانَ مَعَ الْقائمِ فی فُسْطاطِهِ لا بَلْ كانَ بمنزِلةِ الضّارِبِ بَیْنَ یَدَیْ رسولِ‌اللهِ بِالسَّیْفِ»(34) هر كس در حالی بمیرد كه منتظر این امر باشد، موقعیتش مثل كسی است كه در كنار حضرت قائم، در خیمه آن حضرت به سر برده است، بلكه مثل مبارزی است كه در كنار رسول خدا(ص) مبارزه كرده است.
حالا كه ملاحظه فرمودید توجه به ظهور امام و تلاش برای تحقق آن، چقدر بركت دارد، پس باید همة تلاشمان را برای ظهور وجود مقدس آن حضرت و ایجاد زمینه ظهور صرف ‌كنیم و در این حالت است كه می‌توانیم در عالَمِ انتظار فرج به‌سر ببریم‌ و فرمودند به‌سربردن در چنین عالمی، یك نوع فرج است، یعنی بركاتی كه ظهور حضرت برای جمیع افراد جامعه ایجاد می‌كند، برای شما هم ایجاد می‌شود، و به واقع معرفت به امام زمان(عج) و توجه به چگونگی ظهور آن حضرت، انسان را وارد فرهنگ دیگری غیر از فرهنگ سیاه وضع موجود جهان می‌كند.
یكی از بهترین متونی كه می‌تواند ما را وارد فرهنگ انتظار كند، دعای ندبه است. البته به شرطی كه درست تجزیه و تحلیل شود. فرهنگی كه بر اساس آن دعای ندبه مطرح شده، به قدری كارساز است كه بنده امیدوارم إن‌شاء‌الله ما را به اهداف اصلی‌مان برساند.