تربیت
Tarbiat.Org

حکومت جهانی مهدی(عج)
آیت الله ناصر مکارم شیرازی

این عقیده در میان چینیان و مصریان و مانند آنها

1ـ در كتاب «علائم ظهور» (گردآورى یكى از دوستان صادق هدایت) در صفحه 47، مى خوانیم:
قسمت اعظم ترجمه متن هاى پهلوى «صادق» درباره ظهور و علائم ظهور است و اگر رویهمرفته نیز به همه متون پهلوى صادق توجّه كنیم باید بگوییم تماماً جنبه مذهبى دارد.
... موضوع ظهور و علائم ظهور موضوعى است كه در همه مذاهب بزرگ جهان واجد اهمّیّت خاصّى است... به قول «صادق»: صرف نظر از عقیده و ایمان كه پایه این آرزو را تشكیل مى دهد، هر فرد علاقه مند به سرنوشت بشریّت و طالب تكامل معنوى آن وقتى كه از همه ناامید مى شود و مى بیند كه با وجود اینهمه ترقّیات فكرى و علمى شگفت انگیز باز متأسّفانه بشریّت غافل و بیخبر، روز به روز، خود را به سوى فساد و تباهى مى كشاند، و بیشتر از خداوند بزرگ دورى مى جوید، و بیشتر از اوامر او سرپیچى مى كند، بنا به فطرت ذاتى خود متوجّه درگاه خداوند بزرگ مى شود و از او براى رفع ظلم و فساد یارى مى جوید!
از این رو در همه قرون و اعصار آرزوى یك مصلح بزرگ جهانى در دلهاى خدا پرستان وجود داشته است و این آرزو نه تنها در میان پیروان مذاهب بزرگ، مانند زردشتى و یهودى و مسیحى و مسلمان سابقه دارد; بلكه آثار آن را در كتابهاى قدیم چینیان، و در عقاید هندیان; و در بین اهالى اسكاندیناوى و حتّى در میان مصریان قدیم; و بومیان و حتّى مكزیك; و نظایر آنها نیز مى توان یافت.
* * *
لازم به یادآورى است كه كتاب «زند، و هومن یسن» و چند كتاب دیگر زردشتى و از جمله دو باب آخر جاماسب نامه مشتمل بر پیشگویى زردشت از زبان جاماسب حكیم به «گشتاسب» پادشاه وقت كه به آئین زردشت گروید راجع به موعود آخر زمان، توسّط صادق هدایت از متن پهلوى به فارسى برگردانده شده، و به وسیله حسن قائمیان دوست و هم قلم هدایت به نام «علائم ظهور» منتشر گردیده است.