تربیت
Tarbiat.Org

حکومت جهانی مهدی(عج)
آیت الله ناصر مکارم شیرازی

-3 حمله صلح!

در دنیاى امروز همه سخن از صلح مى گویند; حتى جنگ طلبان مسلّم! چرا كه تنفّر از جنگ، همگانى گشته; و ویرانیهاى وحشت آور جنگهاى جهانى هنوز فراموش نشده، و هرگز فراموش نخواهد شد!
گرچه طرفدارى از صلح ـ هنوز مانند بسیارى از خواست هاى دیگر بشر ـ از حدود آرزو، فراتر نرفته; و همه جا به عنوان یك شعار مورد استفاده قرار مى گیرد، و حتّى آتش افروزان جنگ آن را یدك مى كشند; ولى به هر حال، این وضع نشان مى دهد یك «تشنگى عمومى» نسبت به «آب حیات صلح» همگان را فرا گرفته، و به راستى توده هاى مردم جهان آن را به عنوان پایه اصلى براى پیشبرد همه برنامه ها مى طلبند.
مخصوصاً با توجّه به این كه جنگهاى امروز آنقدر پر خرج و ویرانگر است كه ممكن است كشورى تنها با چند روز جنگ علاوه بر تحمّل میلیاردها خسارت مالى و هزاران كشته و مجروح، دهها سال از نظر اقتصادى و عمرانى عقب بیفتد.
هرگز نباید این خواست عمومى را دست كم بگیریم; زیرا كه هر تحوّل و انقلابى نخست به صورت یك «آرزو» یك «خواست بدون پشتوانه» یا یك «شعار دلپذیر» در اعماق فكرها جوانه مى زند; سپس به صورت یك «ضرورت» و یك «واقعیّت اجتناب ناپذیر» در مى آید و تدریجاً اركان جامعه را دگرگون مى سازد.
آتش بس جنگهاى سابق ویتنام و آمریكا، گویا طبق گفته خبرگزاریها ـ پانصد هزار بار! نقض شد، ولى سرانجام دیدیم كه به مرحله جدّى و قطعى رسید و ضرورتى كه مى بایست تحقّق یابد با پیروزى ویتنام تحقّق یافت.