تربیت
Tarbiat.Org

انقلاب اسلامی، برون‌رفت از عالَم غربی
اصغر طاهرزاده

تفاوت انقلاب اسلامی با انقلاب مشروطه

عرض شد وقتی حضرت امام خمینی(رض) می‌فرمایند: شاه رفتنی است خبر از آن می‌دهد که توحیدی به صحنه آمده است که 2500 سال شاهنشاهی در مقابل آن هیچ مقاومتی نمی‌تواند بکند، آیا این توحید توان این را ندارد که چهار مگسی را که می‌خواهند در مقابل این تند باد توحیدی بایستند، مضمحل کند؟ آری اگر انقلاب اسلامی در حد انقلاب مشروطه بود امید ماندن شاه و درباریان و ملّی‌گراها، امیدی منطقی بود، چون روح توحیدی نابی که شما در حال حاضر شاهد آن هستید در آن صحنه ظهور نکرد. لذا در کنار انقلاب مشروطه خیلی‌ها ماندند که ارزش ماندگاری نداشتند، انقلاب مشروطه آن چنان توحیدی نیست که از همه‌ی جهات جریان مقابل خود را مضمحل کند. ولی در مورد انقلاب اسلامی امیدوار باشید یک روح بزرگ توحیدی به صحنه آمده است که نه تنها شاه را می‌برد، حتماً آمریکا و اسرائیل را هم می‌برد و جلوه‌ای از آن وعده‌ی الهی است که خداوند می‌فرماید: «والعاقبة للمتقین»؛(73) یعنی انتهایی که بستر آرامش و پایداری است، از آن متقین است. انقلاب اسلامی از یک طرف توسط انسان‌های متقی پدید آمده است، از طرف دیگر زمینه‌ی متقی‌شدن انسان‌ها را فراهم می‌کند تا تقوای انسان‌ها به آن حدّی برسد که امکان ظهور متقی مطلق یعنی حضرت بقیة الله(عج) فراهم گردد.
امیرالمؤمنین(ع) از یک طرف نظر به توحیدی دارند که عمالقه و فراعنه را نفی می‌کند و می‌فرمایند: «أَیْنَ الْعَمَالِقَةُ وَ أَبْنَاءُ الْعَمَالِقَةِ، أَیْنَ الْفَرَاعِنَةُ وَ أَبْنَاءُ الْفَرَاعِنَةِ» از طرف دیگر در ادامه‌ی خطبه نظر به وعده الهی دارند که چگونه خداوند نور توحید را در حضرت «بقیة‌الله» به ظهور می‌رساند و سیر ظهور نور توحید و نفی ظلمات شرک در اوج خود قرار می‌گیرد، و چون انقلاب اسلامی از جنس همان توحیدی است که حضرت بقیة‌الله(عج) آن را به کمال می‌رسانند هر چه جلوتر برود با رشد بیشتری خود را می‌نمایاند، دیگر آن طور نیست که بشود آن را نفی کرد، بلکه برعکس، موانع خود را بحمدالله به خوبی نفی می‌کند. حتی موانعی مثل طرفدارانی که تلاش دارند افکار خود را بر آن تحمیل کنند و آن را از نور توحیدی به سوی غرب‌زدگی سوق دهند، چیزی که متأسفانه در انقلاب مشروطه اتفاق افتاد، و غرب‌زده‌های طرفدار انقلاب مشروطه، انقلاب را تحت اندیشه‌ی خود دفن کردند و عامل شهادت شیخ فضل الله نوری شدند، تا با دفع او از جلوی راهشان رگه‌های توحیدی آن انقلاب را نفی کنند و حاصل کار آن‌ها رضاخان و محمدرضاشاه شد.
در انقلاب مشروطه از ابتدا پذیرفته شد که شاه در صحنه باشد، پذیرش این موضوع، مانع ظهور نور توحید بقیة‌اللهی ‌شد، در حالی که در انقلاب اسلامی نه تنها چنین موانعی وجود ندارد بلکه با تحقق ولایت فقیه و ایجاد بستری جهت ظهور حکم خدا و رسول و امام(ع)، زمینه برای ظهور توحید بقیةاللهی فراهم شده است و این است که عرض می‌کنم این انقلاب برای ماندن است و رشدکردن.