تربیت
Tarbiat.Org

انقلاب اسلامی، برون‌رفت از عالَم غربی
اصغر طاهرزاده

ضرورت شناخت انقلاب اسلامی

فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را که انفجار نور بود در دورانی که ظلمات فرهنگ مدرنیته همه‌جا را گرفته، تبریک عرض‌ می‌کنم.
یکی از خطراتی که همواره انقلاب اسلامی را تهدید می‌کند، این است که حقیقت انقلاب در حجاب رود و وفاداران به انقلاب نتوانند اهداف حقیقی و عمیق انقلاب را بشناسند و در نتیجه تحلیلی از لحظه به ‌‌لحظه‌ی انقلاب نداشته‌ باشند، در آن صورت اگر ناخواسته نسبت به ادامه‌ی حیات انقلاب مأیوس نشوند، ممکن است با تحلیل‌های غلط مقابل اهداف انقلاب بایستند.
اگر کسی نداند انقلاب اسلامی در مسیری که به سوی اهداف خود سیر می‌کند در کدام مرحله از مراحل حیات خود قرار دارد ممکن است قدم‌هایی در مقابل انقلاب بردارد و انقلاب اسلامی را وارد میدان‌هایی کند که برایش مین‌گذاری شده است.
انقلابیونی که به انقلاب اسلامی وفادارند قبل از هرچیز باید به ریشه‌های تاریخی این انقلاب توجه کنند، ریشه‌هایی که از یک طرف در عالم غیب و معنویت و از طرف دیگر در فطرت انسان‌ها قرار دارد، با توجه به چنین ریشه‌ای دیگر هیچ‌وقت فکرِ این‌که «این انقلاب می‌رود یا نمی‌رود» پیش نمی‌آید، بلکه نهایتاً متوجه می‌شوند که ممکن است در بعضـی موارد به جهـت حجاب‌هایی که بر انقلاب تحمیل می‌شود، انقـلاب در خفـا رود -آن‌هم نه در خفای کلی- در آن صورت وظیفه‌ی آن‌هایی که ذات و حقیقت انقلاب را می‌شناسند این است که با برنامه‌ریزی صحیح موانع ظهور حقیقت آن را برطرف کنند تا انقلاب بتواند ظلمات دوران را بشکافد و جلو رود.(7)
غفلت از پایداری و نقش‌آفرینی انقلاب اسلامی وقتی به وجود می‌آید که یا انقلابیون تحلیل درستی از انقلاب و نسبت آن با جهان نداشته باشند و یا مردم از حقیقت انقلاب اسلامی و جایگاه آن در نظام هستی غفلت کنند.
برای این‌که بنده إن‌شاءالله بتوانم عرایض خود را به درستی طرح کنم در ابتدا مقدماتی را گوشزد می‌کنم.
اصلی‌ترین سؤال که شاید با پاسخ‌گویی به آن نیمی از چهره‌ی انقلاب روشن می‌شود، این است که آیا ایجاد انقلاب اسلامی و تأکید بر ولایت فقیه، برای آن است که ایران از غرب عقب نیفتد و حتی مدرن‌تر از غرب شود و یا این‌که انقلاب در ذات و بنیان خود نگاهش به فرهنگ و تمدن دیگری است؟
همان‌طور که از عنوان اصلی بحث پیدا است سؤال ما در این رابطه است که آیا ایران بنا دارد در بستر انقلاب اسلامی، با غرب و در همان مسیر و با همان اهداف رقابت کند و مدرن‌تر شود و همان فرهنگ را بسط دهد؟ یا برای اداره‌ی جهان، طرح دیگری دارد که به‌کلی با طرحی که فرهنگ مدرنیته برای جهان ارائه داده است، فرق می‌کند؟ به زبان دیگر هدف اصلی تحقق انقلاب اسلامی ایجاد توسعه به همان معنایی است که در غرب مطرح است و چون نظام شاهنشاهی مانع چنین توسعه‌ای بود تلاش شد آن نظام سرنگون شود تا راحت‌تر بتوانیم یک ایران مدرن بسازیم و زندگی به رسم غربی‌ها را با حفظ شئونات اسلامی ادامه دهیم و یا اساساً هدفِ انقلاب اسلامی چیز دیگری است؟