تربیت
Tarbiat.Org

هدف حیات زمینی آدم ملک، شیطان، هبوط
اصغر طاهرزاده

فرق خواطر مَلَكی و شیطانی و راه نجات از خواطر شیطانی و تقویت خواطر مَلَكی

مرحوم ملاصدرا(ره) در مشهد سوم از مفتاح چهارم كتاب مفاتیح‌الغیب باز در ادامة موضوع «فرق بین الهام ملك و وسوسه شیطان» بحث را تحت‌عنوان «تفاوت بین خواطر ملكی و شیطانی» ادامه می‌دهد كه در این راستا پیشنهاداتی جهت نجات از خواطر شیطانی و تقویت خواطر ملكی دارد که خلاصة آن‌ها را به ترتیب زیر با شرحی مختصر خدمت عزیزان ارائه می‌کنیم.
1- از مهمترین كارها شناخت و تفكیك خواطر ملكی از خواطر شیطانی است و راه اصلی آن است كه انسان بتواند نیرنگ‌های نفس را و نكته‌های باریك تقوی را بشناسد كه این كار به دقّت‌‌ها و مواظبت‌های زیادی نیاز دارد.
قبلاً هم تأکید شد هنر انسان، تفكیك وسوسة شیطان از الهام ملک است. اصلاً اگر می‌خواهید ببینید چقدر زنده‌اید؟! ببینید كه چقدر می‌توانید این دو را از هم تفكیك كنید. آدم‌هایی كه از نظر عرف عادیِ جوامع انسانی آدم‌های پستی هستند این‌ها نمی‌فهمند خوبی و بدی قلب یعنی چه. پس انسان‌ به اندازه‌ای كه بدی و خوبی قلبش را می‌فهمد از ورطة پستی‌ها نجات پیدا می‌كند. این یك اصل است، یعنی یك هوشیاری در شخصیت انسان به‌وجود آید تا خوبی و بدی قلبش را بشناسد. به قول اساتید عزیز، انسان باید به نوع و جنس وارادت و صادرات قلبش آگاهی داشته باشد و خیلی خود را مشغول امور زندگی دنیایی نكند، وگرنه تشخیص نوع و جنس واردات و صادرات قلب برایش مشكل می‌شود.