تربیت
Tarbiat.Org

سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)
اصغر طاهرزاده

تاریخ بدون بن‌بست

دعای ندبه، روش رساندن پیام حقیقتِ تفصیلی دین الهی است به تاریخ. چون اسلام از حضرت آدم(ع) شروع شده، در این دعا ابتدا به حقیقت حضرت آدم(ع) چشم می‌دوزید و در ادامه، تاریخِ نوری انبیاء و ائمه(ع) را مرور می‌کنید تا به حضرت مهدی(عج) می‌رسید که با ظهورش موجب تفصیل همه‌ی حقایق کتب آسمانی می‌شود. ما باید بدانیم سیری در عالم هست که به مهدی(عج) می‌رسد و با این نگاه توانسته‌ایم تمام تاریخ را ببینیم و جای خود را مشخص کنیم و یقین داشته باشیم سیر تفصیل‌دادن مکتب انبیاء به نهایتی مبارک ختم می‌شود و در آن زمان توحید برای بشریت ملموس و مقبول می‌گردد، مواظب باشید بیرون آن سیر قرار نگیرید.
اگر ما نتوانیم نسبتِ خود را با تاریخِ ظهورِ حقیقت مشخص کنیم و به ادامه‌ی آن از طریق تفصیلِ هرچه بیشتر، فکر نکنیم از ادامه‌ی راه زندگی توحیدی باز می‌مانیم.
إن‌شاءالله بعداً بیشتر روشن می‌شود که چرا بعضی‌ها می‌گویند گرفتار بن‌بست سیاسی و معرفتی شده‌اند ولی از خود نمی‌پرسند چرا خودشان با دست خودشان به طرف بن‌بست رفتند. مگر می‌شود با انحراف در امور معرفتی و سیاسی انتظار داشته باشیم گرفتار بن‌بست نشویم؟ شما خود را در تاریخِ جهت‌داری که از نور آدم(ع) شروع شده و دارد به سوی نور مهدی(عج) سیر می‌کند، وارد کنید و نظر به تفصیل حقیقت داشته باشید تا ملاحظه کنید هیچ بن بستی در عالم وجود ندارد.
حضرت امام در جواب بنی صدر که می‌گفت: کشور به بن‌بست رسیده، ‌فرمودند: «اشتباه می‏كنید. مملكت اسلام كه به بن‌بست نمی‏رسد. همین مردم، همین پیرزن‌ها و پیرمردها و جوان‌ها و بچه‏ها، از این بن‏بست‌ها بیرون می‏آورند این مملكت را. شماها به بن‌بست رسیدید.»(178)
اگر از حضور تاریخی نور اشراقی انبیاء و اولیای الهی غفلت کنیم، جهت برون‌رفت از تنگناهای تاریخی خود از حرکت باز می‌مانیم و به اصطلاح به بن‌بست می‌رسیم. ولی اگر رجوع به تاریخ را به شکلی که در دعای ندبه به ما نشان می‌دهند دنبال کنیم و متوجه سنت تفصیلِ حقایق اجمالی شویم، ابداً در سیر خود متوقف نمی‌شویم. حضرت روح الله(ره) از یک جهت تفصیل تاریخ نوری انبیاء الهی و امامان معصوم(ع) است و از جهتی دیگر در مقام جامعیتی است که باید به تفصیل در آید و ما با قرارگرفتن در سیرِ تفصیل مقام جامع حضرت امام به خوبی از تنگناهای تاریخی خود عبور می‌کنیم.