تربیت
Tarbiat.Org

سلوک ذیل شخصیت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه)
اصغر طاهرزاده

سنت الهی در پرورش زعیم الهی

در علم کلام بحث می‌شود: به همان دلیل که خداوند بر اساس حکمت خود پیامبری را می‌پروراند تا قلب او محل پذیرش وَحی الهی شود و از این طریق نیاز مردم به پیامبر را بی‌جواب نمی‌گذارد، امامان را پروراند تا مردم از تبیین وَحی الهی توسط امامانِ معصوم محروم نباشند و به همان دلیل در زمانِ غیبتِ امام زمان(عج) نیز فقیهی را می‌پروراند که بر اساس وَحی الهی و سیره و سخنان امامان بتواند زعامت جامعه‌ی اسلامی را بر عهده بگیرد و جامعه‌ی اسلامی را بر اساس شریعت الهی سر و سامان دهد. چون خدا رب‌العالمین است و چون در عین رب‌العالمین‌بودن، حکیم است، نیازهای مربوب خود را - که از جمله‌ی آن نیازها وجود فقیهی است که جامعه را به نحو صحیح سر و سامان دهد- بی‌جواب نمی‌گذارد. خداوند خالق ما است و اقتضای ادامه‌ی حیات ما آب است و به همین جهت میل به آب را در ما قرار داد و آب را هم ایجاد کرد تا این میل بی‌جواب نماند. چون حکیم است نمی‌شود میلی و نیازی را در ما بگذارد و آن را جواب ندهد. ما به جهت شخصیت انسانی و انتخابگری خود احتیاج به پیامبر داریم تا بتوانیم آنچه را حق است بشناسیم و انتخاب کنیم. چون پروردگار ما رب ما نیز هست، بر اساس ربوبیّتش این نیاز را بی‌جواب نمی‌گذارد. به همین جهت چنانچه ملاحظه کنید تمام آیاتی که در قرآن به ربوبیّت خداوند اشاره دارد در موضوع نبوت است. همان ربّی که حکیم است و میل ما را به آب بی‌جواب نمی‌گذارد، پیامبر برای ما می‌فرستد و بعد از نبی برای ما امام می‌پروراند، امامی که نیاز ما در فهم حقیقتِ قرآن را تضمین کند و آن را از اجمال به تفصیل درآورد.
حال که امام معصوم غایب‌اند، خداوند به همان دلیل که پیامبر فرستاد و امامان را پرورش داد، در زمان غیبتِ امام زمان(عج) فقیهی که بتواند جامعه را درست هدایت کند می‌پروراند. اگر بپذیریم خداوند در زمان غیبتِ امام معصوم، فقیهی را می‌پروراند که دارای سعه‌ی صدر جهت هدایت جامعه باشد، در تشخیص مصداق آن مشکلی نداریم، زیرا عموم فقیهان اذعان دارند که شخصی جز امام خمینی(ره) نمی‌تواند مصداق چنین مقامی باشد. حضرت آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر در وصف حضرت امام می‌فرمایند: «ذُوبُوا فِی‌الإمام خمینی کَما ذَابَ هُو فِی الإسْلام» در امام خمینی ذوب شوید همان‌طور که او در اسلام ذوب شده است. جناب آقای شیخ راشد الغنوشی رهبر اَلنَّهضه‌ی کشور تونس، با این‌که از علماء اهل سنت است یک کتاب در مورد حضرت امام دارد تحت عنوان «حرکت امام خمینی(ره) و تجدید حیات اسلام» در آن کتاب پذیرفته است برای مبارزه با جهان استکبار راه‌کارِ حضرت امام خمینی بهترین راه‌کار است.
بنا به شواهدی که تا حدّی عرض شد و باز عرض خواهد شد، حضرت امام خمینی(ره) در عصر حاضر شخصیتی است که خداوند قلب او را مستعد اشراقِ حقایقی دانسته که افق آینده‌ی بشر را به صورتی همه‌جانبه روشن می‌کند.