تربیت
Tarbiat.Org

چه نیازی به نبی
اصغر طاهرزاده

ابتدا و انتهای شریعت

اگر از بنده بپرسند شریعت از کجا شروع می‌شود؟ عرض می‌کنم: از خدا شروع می‌شود و با بعثت پیامبر(ص) و ولایت امامان(ع) امتداد می‌یابد تا ولایت فقیه. زیرا حاکم اسلامی مظهر شریعت است. آیا می‌شود دین‌داری کرد و نسبت به ولی امر مسلمین ارادت نداشت؟ ما نباید ولایت فقیه را از جنبه‌ی سیاسی صِرف در محافل بحث کنیم و از ابعاد روحانی و معنوی آن غفلت نمائیم و ندانیم به همان دلیل که ولایت الهی را پذیرفته‌ایم ولایت فقیه را قبول داریم، چون ولایت فقیه ظهور ولایت خدا است در زمان غیبت امام زمان(عج). ابوسفیان با دین به صورت سیاسی صِرف برخورد کرد. او می‌گفت: محمد از طرف بنی هاشم دین آورد تا با بنی امیه مقابله کند. او متوجه نبود که وَحی الهی و شریعت محمدی(ص) یعنی چه. این نوع نگاه سیاسی به دین، دین‌داری نیست؛ دین یک حقیقتی است از عالم غیب، باید به آن ایمان آورد و به آن عشق ورزید و روح و روان خود را با آن آشنا کرد. در همین رابطه عرض می‌کنم ولایت فقیه نیز یک مسأله‌ی شرعی است که سیاست آن هم عین دیانت آن است، نه این‌که یک مسأله‌ی سیاسی صرف باشد. معلوم است که در دین‌داری کامل، سیاست نیز نهفته است و ما بر اساس تبرّی از کفر و شرک می‌گوئیم «مرگ بر آمریکا».
پیامبر(ص) حامل دین خداست و اهل بیت(ع) ادامه‌ی نبوت‌اند، جهت تبیین درست دین. علمای دین ادامه‌ی امامت و شریعت هستند، از این رو امام خمینی«(رض)» فرمودند: «قضیه‌ی ولایت فقیه یك چیزى نیست كه مجلس خبرگان ایجاد كرده باشد. ولایت فقیه یك چیزى است كه خداى تبارك و تعالى درست كرده است. همان ولایت رسول الله(ص) هست‏»(35)
اگر ما نتوانیم مسائل فکری‌مان را با ولایت فقیه حل کنیم، آن طور که لازم است ارتباط کامل با شریعت پیدا نکرده‌ایم و قلب ما به طور همه‌جانبه با دین خدا مرتبط نشده و همان‌طور که عرض کردم بنا به فرمایش امام رضا(ع) مزه‌ی دین‌داری را نخواهیم چشید و مسلّم نیم عمرمان در پریشانی و نیم دیگر در پشیمانی می‌رود؛ زیرا با نپذیرفتن ولایت فقیه؛ ولایت طاغوت را پذیرفته‌ایم.(36) کسانی که مسأله‌ی ولایت فقیه برایشان حل نشده است، روح عبودیتشان ضعیف می‌ماند و به عبودیت همه‌جانبه نمی‌رسند.
آری! شریعت، یک تحفه‌ی الهی است، اگر بخواهیم در دنیا و آخرت، اضطراب و پشیمانی نداشته باشیم باید به شریعت؛ یعنی نبوّت، امامت و فقاهت، دل ببندیم، باید به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) رجوع کنیم تا حیات زمینی‌مان هماهنگ با نظام هستی و بر مبنای فطرت انسانی تحقق یابد و در نهایت، زندگی و انتخاب‌های ما، بر ضدّ ما نباشد؛ همین امر، علت نیاز ما به دین و شریعت است.
«والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته»