تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 10(دوره 10 جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 87. اعلی آیه 1-5

آیه
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى
الَّذِى خَلَقَ فَسَوَّى‏
وَالَّذِى قَدَّرَ فَهَدَى‏
وَالَّذِى أَخْرَجَ الْمَرْعَى‏
فَجَعَلَهُ غُثَآءً أَحْوَى‏
ترجمه
نام پروردگار بلندمرتبه‏ات را به پاكى یاد كن.
همان كه آفرید و سامان بخشید.
و آنكه (هر چیز را) اندازه‏اى نهاد و هدایت كرد.
آنكه (گیاه) چراگاه را رویانید.
و سرانجام آن را خشك و تیره كرد.
نکته ها
تسبیحِ نام خدا، یعنى نه فقط براى ذات خداوند، شریك قائل نشویم، بلكه حتّى براى نام او نیز شریك نیاوریم و نام دیگران را هم ردیف نام خداوند قرار ندهیم. چنانكه برخى گروه‏هاى التقاطى مى‏گفتند: «به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران»
در قرآن و حدیث نشانه‏هاى زیادى است كه اسلام به محترم شمردن نام‏هاى مقدّس عنایت دارد. چنانكه در این سوره مى‏فرماید: علاوه بر تسبیح ذات، اسم پروردگار را هم باید منزه بدانى. در جاى دیگر مى‏فرماید: نام پیامبر را مثل نام‏هاى خودتان ساده نبرید: «لاتجعلوا دعاء الرسول كدعاء بعضكم بعضا»** نور، 63.***در جاى دیگر مى‏فرماید: چرا فرشتگان را به نام زن مى‏خوانند: «لیسمّون الملائكة تسمیة الانثى»** نجم، 27.***و پیامبر اسلام نام‏هاى نامناسب یاران را تغییر مى‏دادند.
مسئله آفرینش و هدایت، در آیه پنجاه سوره طه نیز آمده است، آنجا كه فرعون از حضرت موسى‏علیه السلام پرسید: پروردگار شما كیست؟ گفت: «ربّنا الّذى اعطى كلّ شى‏ء خلقه ثم هَدى» ناگفته پیداست كه مراد از این هدایت، هدایت تكوینى است كه خداوند در موجودات قرار داده است. مثلا ساختمان بدن مادر را به گونه‏اى هدایت كرد كه شیر تولید كند و نوزاد را هدایت كرد كه به سراغ سینه مادر رفته و شیر بمكد.
هدایت تكوینى موجودات با مرور زمان بهتر فهمیده مى‏شود. همین امر است كه هزاران دانشمند را به تحقیق وا داشته كه چگونه پرندگان یا ماهى‏ها حتّى اگر صدها كیلومتر از جاى خود دور شوند باز به محل خود بر مى‏گردند. هدایت الهى در هر موجودى چیزى قرار داده كه او را به راه تكامل خود پیش مى‏برد. ذرات خاك میوه مى‏شود، میوه نطفه و سپس انسان، دوباره جسم انسان، خاك مى‏شود.
«سَوّى» به معناى نظام بخشیدن است. از نظام كهكشانها گرفته تا نظام حاكم بر یك حشره ذرّه‏بینى. «غُثاء» یعنى گیاه خشك و خاشاك و «أحوى‏» به معناى سبزى است كه رو به سیاهى باشد.
حتّى یك برگ كوچك و خاشاك ناچیز هم به حال خود رها شده نیست. سبزه زارى كه در دید ما خشك و تیره مى‏شود، در نظام هدایت الهى است، زیرا همان برگهاى خشكیده به ماده دیگرى تبدیل مى‏شود كه براى قوت و قوّت زمین و درخت لازم است یا در شرایط انبوه تبدیل به زغال سنگ شده و یا آثار مفید دیگرى در خاك دارد.
پیام ها
1- نام خداوند مقدّس است. از هرگونه بى احترامى به نام او پرهیز كنید. «سبّح اسم ربّك»
2- اوصاف ناشایست را در كنار نام خدا قرار ندهید. «سبّح اسم ربّك»
3- نام‏هاى اختصاصى خداوند را بر دیگران ننهید. «سبح اسم ربّك»
4- تسبیح او سبب رشد و پرورش شما است. «سبح اسم ربّك»
5 - مسئولیّت شرك زدایى در درجه اول به دوش رهبر آسمانى و سپس بر عهده همه مؤمنان است. «سبّح»
6- توحید كامل در پرتو تنزیه ذات و تسبیح نام اوست. «سبّح اسم ربّك»
7- خداوند، از هرچه گفته و نوشته و تصور شود، برتر است. او در همه كمالات برتر است. «ربّك الاعلى»
8 - خداوند، فقط خالق نیست، بلكه علاوه بر آن نظام بخش هستى و موجودات نیز مى‏باشد. «خلق فَسَوّى»
9- ظرفیّت و هدایت موجودات، دلیل بر هدفمندى آفرینش است. «قدّر فَهدى»
10- فرمان‏هاى الهى همراه با حكمت و دلیل است. نام خدا را تسبیح كن، زیرا او اعلى است، آفرید و سامان داد و هدایت كرد «سبّح... الاعلى، خلق فسوّى و الّذى قدّر فهدى»
11- هدایت تكوینى آفریده‏ها در چهره‏هاى مختلفى است، گاهى سبز و گاهى خشك ولى هر دو در مدار هدایت است. «اخرج المرعى فجعله غثاء احوى»
توضیحات