تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 10(دوره 10 جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 74. مدّثر آیه 31

آیه
وَمَا جَعَلْنَآ أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَآئِكَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ كَفَرُواْ لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْكِتَابَ وَیَزْدَادَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِیْمَاناً وَلَا یَرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوْا الْكِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَ لِیَقُولَ الَّذِینَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْكَافِرُونَ مَاذَآ أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا كَذَ لِكَ یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشَآءُ وَیَهْدِى مَن یَشَآءُ وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِىَ إِلَّا ذِكْرَى‏ لِلْبَشَرِ
ترجمه
و نگهبانان آتش را جز از فرشتگان قرار ندادیم و تعداد آنها را جز وسیله آزمایش براى كسانى كه كفر ورزیدند قرار ندادیم، تا اهل كتاب یقین كنند (كه قرآن كتاب آسمانى است. زیرا همین عدد در تورات و انجیل نیز آمده است) و كسانى كه ایمان آورده‏اند بر ایمان خود بیفزایند و اهل كتاب و مؤمنان، گرفتار شك و تردید نشوند و (به علاوه، عدد 19 سبب شد) تا كفّار و بیماردلان بگویند خدا از این مثال چه اراده‏اى كرده است؟ این گونه خداوند هركس را بخواهد گمراه مى‏كند و هركه را بخواهد هدایت مى‏نماید و شمار لشگریان پروردگارت را كسى جز او نمى‏داند و این جز تذكّرى براى بشر نیست.
نکته ها
فخر رازى در تفسیر كبیر مى‏گوید: عدد 19 كه تعداد ماموران دوزخ است، از چند راه موجب یقین اهل كتاب و مسلمانان مى‏شود:
الف) چون همین عدد در كتاب‏هاى آسمانى قبلى یعنى تورات و انجیل آمده است، اهل كتاب گفتند: یك نفر درس نخوانده چگونه از آن آگاه شده است؟ پس حتماً به او وحى مى‏شود.
ب) ایمان اهل كتاب به حقانیّت قرآن، سبب زیاد شدن ایمان مسلمانان مى‏شود.
ج) این كه تعداد ماموران دوزخ 19 نفر باشد، براى بعضى سبب مسخره و تعجب مى‏شود و انسان به طور معمول چیزى نمى‏گوید كه مردم به او بخندند. اكنون كه قرآن این عدد را به عنوان تعداد مأموران دوزخ ذكر كرده است، معلوم مى‏شود كه این كلام از وحى است.
در برخى آیات قرآن، گمراه كردن مردم به خداوند نسبت داده شده است، نظیر آخر همین آیه كه مى‏فرماید: «یضلّ اللّه من یشاء» لكن باید بدانیم كه مراد از «اِضلال» رهاكردن به حال خود است، یعنى خداوند انسان نااهل را به حال خود رها مى‏كند. مانند كشاورزى كه دانه و هسته فاسد و خراب را رها كرده و كنار مى‏گذارد، ولى دانه سالم را نگه مى‏دارد و اسباب رشد آن را فراهم مى‏كند.
مطالعه تورات و انجیل و مقایسه میان قرآن و آن دو، یكى از راههاى افزایش ایمان مؤمنان است. زیرا هم موارد تحریف شده آن دو كتاب پیشین را در مى‏یابند و هم به موارد مشترك بسیار برمى‏خورند كه حقانیّت قرآن را به اثبات مى‏رساند.
نسبت به احكام و مطالب دینى، برخوردى محترمانه داشته باشیم و هیچگاه نسبت به امورى كه براى ما تعجّب‏آور است، توهین و تحقیر و تمسخر نكنیم.
بیان اینكه تعداد مأموران دوزخ، نوزده نفر مى‏باشد، وسیله‏اى است براى آزمایش كه چه كسانى مى‏پذیرند و چه كسانى به تمسخر مى‏گیرند.
اداره و تدبیر امور هستى، بسیار دقیق و حساب شده است. كارگزاران نظام هستى، به تعداد مورد نیاز در جاى خود قرار مى‏گیرند، نه یك نفر بیش و نه یك نفر كم.
بر اساس علم الهى، 19 فرشته براى اداره دوزخ و دوزخیان كافى است، پس یك نفر هم اضافه نمى‏شود و این بهترین درس براى مدیران است كه در استخدام كاركنان، در حدّ نیاز و ضرورت اقدام كنند.
پیام ها
1- مأموران دوزخ، فرشتگان هستند. «ما جعلنا اصحاب النار الا ملائكة»
2- كسى مى‏تواند مجرى قوانین و دستورات الهى باشد كه خودش آلوده نباشد و به آنچه دیگران از آن نهى شده‏اند، مبتلا نباشد. «و ما جعلنا اصحاب النار الا ملائكة»
3- ذكر تعداد نگهبانان دوزخ، براى آزمایش كفّار است. «الاّ فتنة للذین كفروا»
4- در میان اهل كتاب نیز افراد با انصافى وجود دارند كه با دیدن حقانیّت اسلام، ایمان مى‏آورند. «لیستیقن الّذین اوتوا الكتاب...»
5 - قرآن از سخن بیماردلان بهانه گیر در آینده خبر مى‏دهد. «و لیقول الّذین فى قلوبهم مرض...»
6- گمراه كردن خداوند ابتدایى نیست، بلكه كیفر كافران است. (مانند دزدى كه وارد خانه شده و شما درب را به روى او مى‏بندید. در اینجا زندانى كردن سارق، جنبه كیفرى دارد.) «یضلّ اللّه من یشاء»
7- كفّار و منافقان در دشمنى با اسلام و مسلمانان هماهنگ هستند. «ولیقول الّذین فى قلوبهم مرض والكافرون »
8 - گاهى یك مطلب ساده، افرادى را هدایت و گروهى را گمراه مى‏كند. «ماذا اراد اللّه بهذا مثلاً كذلك یضلّ اللّه من یشاء و یهدى من یشاء»