تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 10(دوره 10 جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 67. ملك آیه 5

آیه
وَلَقَدْ زَیَّنَّا السَّمَآءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُوماً لِّلشَّیَاطِینِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِیرِ
ترجمه
و همانا ما آسمان دنیا را با چراغ هایى زینت دادیم و آن را وسیله راندن شیاطین قرار دادیم و براى آنها عذاب فروزان آماده كردیم.
نکته ها
«طِباق»، یا مصدر «طابق» یا جمع «طَبَق» است؛ در صورت اول «سبع سماوات طباقا» به معناى آن است كه آسمان‏ها متناسب و مطابق یكدیگرند و در صورت دوم به معناى آن است كه آسمان‏ها هفت طبقه بر فراز یكدیگرند.
«تفاوت» از «فوت» به معناى بروز اختلال و ناهماهنگى و «فُطور» به معناى شكاف از طول است. «خاسئاً» به معناى خسته و ناكام و «حسیر» به معناى ناتوان است.
تلخى‏ها و كمبودها در نزد انسان‏هاى سطحى ناگوار به نظر مى‏آید و گرنه محقّقان به هر چیز با دیده مثبت مى‏نگرند. ترشى و فلفل براى كودك ناگوار است، ولى براى والدین او، ترشى به اندازه مربّا، ارزشمند است.
«مصباح» از «صبح»، وسیله‏اى است كه شب را همانند صبح، روشن كند، مانند چراغ.
در این آیات، سه تعبیر در مورد ستارگان آسمان آمده است. 1. مصباح و چراغ؛ 2. زینت و جلوه؛ 3. رجم شیاطین.
در آیات هفتم و هشتم سوره صافّات خواندیم كه شیطان‏ها براى استراق سمع و شنود اخبار آسمان، قصد نفوذ به آن جا را دارند ولى هر بار مورد هدف قرار مى‏گیرند و رانده مى‏شوند و این گونه ستارگان وسیله حفظ آسمان هستند.
پیام ها
1- نظام آفرینش بر اساس رحمت خداوند است. «فى خلق الرّحمن»
2- نظام موجود، نظام احسن است و در نظام آفرینش، هیچ نقص و كمبودى وجود ندارد. «ماترى فى خلق الرّحمن من تفاوت»
3- خداشناسى باید بر اساس نظر و دقت باشد، تا ایمان انسان به عظمت هستى و قدرت آفریدگار بیشتر شود. «فارجع البصر... ثمّ ارجع البصر»
4- براى كسب معرفت، یك بار دیدن و نظر كردن كافى نیست. «فارجع البصر... ثمّ ارجع البصر كرّتین» (در این آیه كلمه «ترى» دو بار و كلمه «بصر» سه بار همراه با لفظ «كرّتین» تكرار شده است.)
5 - خداوندى كه كار خود را محكم و حكیمانه انجام داده است، از دقّت نظر دیگران نگران نیست، بلكه دیگران را به بازدید دعوت مى‏كند. «فارجع البصر... ثم ارجع البصر»
6- خداوند از آفریدن خسته نمى‏شود: «و ما مسّنا من لغوب»** ق، 38.*** ولى چشم ما از نگاه به آفریده‏هاى او خسته مى‏شود. «ینقلب الیك البصر خاسئاً و هو حسیر»
7- زینت، یكى از خواسته‏هاى فطرى بشر است. (یكى از نعمت‏هاى ستارگان، زینت بودن آنها شمرده شده است. «زیّنا السّماء الدنیا»
8 - آفریده‏هاى الهى در عین استوارى و استحكام، «سبعاً شداداً»**نبأ، 12.*** از زینت ویژه‏اى برخوردارند. (در معمارى علاوه بر استحكام ساختمان، زیبایى نماى بنا نیز باید مورد توجّه باشد.) «زیّنا السّماء الدنیا»
9- آفریده‏هاى الهى داراى كاربردهاى گوناگونى هستند. «مصابیح - رجوماً»
10- در برابر دشمن نباید انفعالى برخورد كرد؛ برخورد ما با دشمن باید تهاجمى باشد. «رجوماً للشیاطینً»
11- شیاطین به آسمان‏ها نیز طمع دارند. «رجوماً للشیاطین»
12- شیاطین، ضربه پذیرند. «رجوماً للشیاطین»