تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 10(دوره 10 جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 64. تغابن آیه 5

آیه
أَلَمْ یَأْتِكُمْ نَبَؤُاْ الَّذِینَ كَفَرُواْ مِن قَبْلُ فَذَاقُواْ وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ
ترجمه
آیا خبر كسانى كه پیش از این كفر ورزیدند به شما نرسیده است؟ پس عقوبت كارخود را (در دنیا) چشیدند و برایشان (در آخرت) عذابى دردناك است.
نکته ها
«وبال» به معناى سنگینى است؛ به غذایى كه معده را سنگین كند «وبیل» و به باران سنگین «وابل» گویند، آنگاه به هر امر سنگینى كه مایه ضرر و زیان شود، «وبال» گفته شده است. این كلمه چهار مرتبه** مائده، 95؛ حشر، 15؛ طلاق، 9؛ تغابن، 5.*** در قرآن آمده و در تمام موارد مراد از آن، گرفتارى و سختى دنیوى است.
كیفر الهى اختصاص به قیامت ندارد، در برخى موارد خداوند هم در دنیا كیفر داده است و هم در قیامت كیفر مى‏دهد مانند قوم‏نوح كه غرق شدند و قوم‏هود كه به وسیله باد و قوم‏صالح كه با صیحه و صداى وحشتناك و قوم‏لوط كه با سنگباران و اصحاب‏فیل كه با سجّیل و سنگ‏هاى آتشین، كیفر كارشان را در دنیا چشیدند.
پیام ها
1- مردم عصر پیامبر، از اخبار اقوام هلاك شده گذشته آگاه بودند. «اَلَم یأتكم»
2- مطالعه تاریخ اقوام پیشین، مورد سفارش اسلام است و كسى كه از تاریخ عبرت نگیرد قابل سرزنش و توبیخ است. «الم یأتكم نبؤا الذین كفروا»
3- آنچه دانستنش لازم است، خبرهاى مهم و عبرت‏انگیز است نه هر اطلاعات بى‏فایده. «نبؤا الّذین كفروا» («نبأ» به اخبار مهم گفته مى‏شود).
4- خداوند حلیم است، امّا بعضى از كارها به قدرى نارواست كه كیفر فورى را به دنبال دارد. (حرف فاء بیانگر آن است كه زمان زیادى سپرى نشد). «فذاقوا...»
5 - دلیل بدبختى‏ها رفتار خود انسان است. «وبال امرهم»
6- كیفر الهى در دنیا تنها در حدّ چشیدن است و كیفر كامل مخصوص قیامت است. «فذاقوا وبال امرهم - و لهم عذاب الیم»