تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر سوره شوری
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 42. شوری آیه 9،8

آیه
وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَکِن یُدْخِلُ مَن یَشَآءُ فِی رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمُونَ مَا لَهُم مِّن وَلِیٍ‏ّ وَلَا نَصِیرٍ
أَمِ اتَّخَذُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِیَآءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِیُّ وَهُوَ یُحْیِ الْمَوْتَی‏ وَهُوَ عَلَی‏ کُلِ‏ّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ
ترجمه
و اگر خدا می‏خواست مردم را امّت یگانه قرار می‏داد (ولی سنّت خدا بر دادن اختیار به مردم است) و هر کس را که بخواهد در رحمت خود وارد می‏کند و برای ستمگران هیچ سرپرست و یاوری (در آن روز) نیست.
آیا به جای خداوند سرپرستان دیگری گرفته‏اند، با آنکه تنها خدا سرپرست (واقعی) است و اوست که مردگان را زنده می‏کند و اوست که بر هر کاری تواناست.
نکته ها
خداوند حکیم است و همه کارهایش حکیمانه است، اگر چه فکر انسان به حکمت کارهای او نرسد. بنابراین در مواردی که قرآن می‏فرماید: هر که را خدا بخواهد عزیز یا ذلیل می‏کند، معنایش این است: کسانی که از طریق ایمان و عمل صالح، لیاقت دریافت عزّت و هدایت را پیدا کنند خداوند آنها را در مسیر رحمت و هدایت خود قرار می‏دهد، امّا کسانی که با کفر و نفاق و لجاجت زمینه سعادت را در خود کور کنند خداوند برای آنان کاری نمی‏کند.
اگر شما وارد منزل شدید و دیدید دزد در خانه است، فوراً در را به روی او قفل می‏کنید تا پلیس را خبر کنید. در این صحنه گرچه شما در را به روی او بسته‏اید، ولی سارق خودش اسباب بسته شدن در را فراهم کرده است. خداوند نیز دلهایی را مهر می‏زند، گروهی را گمراه یا ذلیل می‏کند، ولی این قهر الهی به خاطر سوء عقیده و عمل خود آنها است.
کلمه «ولیّ» مفرد و کلمه «اولیاء» جمع آمده است، زیرا خداپرستان تنها ولایت خدا را می‏پذیرند ولی کسانی که از خدا جدا شوند هر لحظه یک سرپرست دارند.
پیام ها
1- سنّت خداوند بر این است که انسان‏ها را آزاد بگذارد تا راه خود را انتخاب نمایند وگرنه می‏توانست همه را اجباراً در راه حقّ قرار دهد. «ولو شاء اللّه»
2- منحرفین از راه حقّ، در حقیقت به خود ظلم می‏کنند. «والظالمون»
3- ظالم از هر نوع کمکی در قیامت محروم است. «ما لهم من ولی ولا نصیر» نه کمک از مقام برتر «من ولی» و نه کمک از زیر دست و دوستان. «ولا نصیر»
4- نظرات و افکار انحرافی را پاسخ دهید. «ام اتّخذوا - فاللّه هوالولیّ...»
5 - پذیرش غیر خدا، قابل سرزنش و توبیخ است. «ام اتّخذوا»
6- ادّعا باید همراه با دلیل باشد. «فاللّه هوالولیّ و هو یحی الموتی و هو علی کلّ شی‏ء قدیر»
7- هرگونه ولایت و سرپرستی که در راستای ولایت الهی نباشد، نامشروع و باطل است. «فاللّه هو الولیّ»
8 - ولایت خداوند مطلق، گسترده و ابدی است. «هوالولیّ»
9- ولایت، حقّ کسی است که قدرت داشته باشد. «هو الولیّ... و هو علی کلّ شی‏ء قدیر»